Pressemelding

NHO Reiseliv - 14.02.2022

Meteren er borte – vi må slippe å ramme enkeltnæringer i fremtiden

På høy tid at regjeringen fjernet kravet om en-meters avstand. Endelig blir det mulig med normal drift. Nå må vi legge en bedre beredskapsplan for fremtiden.

 

Administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv har ventet utålmodig på at regjeringen fjerner meter-kravet som en av de siste restriksjonene som har rammet reiselivsnæringen hardt:

 

– Dette har vi ventet på. Avstandskravet har sammen med andre restriksjoner kostet næringen milliarder i omsetningstap. Krisepakkene har hjulpet, men ikke vært treffsikre nok og kan på ingen måte veie opp for tapte inntekter. Det bedriftene virkelig trenger er å få lov til å drive som normalt, sier Krohn Devold.

Reiselivsdirektøren sier åpningen gir håp i forkant av den viktige vintersesongen. Hun oppfordrer nordmenn til å ta reiselivsnæringen i bruk:

– Nå gleder ikke minst utelivet, skisteder, restauranter og hoteller til å ta imot hver eneste gjest. Jeg håper mange unner seg en natt eller to på hotell, en bedre middag og tar seg en tur på ut på byen.

Viktig med bedre beredskapsplan for fremtiden

NHO Reiseliv og NHO er opptatt av at regjeringen og partene i arbeidslivet nå lager en god og forutsigbar plan for hvordan vi skal leve med pandemi og håndtere eventuelle nye smitteutbrudd og restriksjoner i fremtiden. Administrerende direktør Kristin Krohn Devold understreker at Norge valgte en hard og kostbar nedstengning for en særskilt næring:

– Nå haster det med en ærlig evaluering for å lære av feil, og slippe å ramme enkeltnæringer i fremtiden. Vi må aldri igjen få en så hard nedstenging av reiseliv, uteliv og kultur. Det må være en helt annen pandemiberedskap i helsesektoren, og man kan ikke i fremtiden basere seg på å stenge en hel sektor. De fleste andre EU-land har kombinert et relativt åpent samfunn med koronapass.

En av tre har store likviditetsproblemer

I en fersk medlemsundersøkelse utført blant NHO Reiselivs medlemmer oppgir nær en av tre (28% av respondentene) at de har likviditetsproblemer. Krohn Devold understreker at mange fortsatt vil trenge hjelp fremover. Mange sliter med å betale lønn og regninger etter to år med reduserte inntekter:

– For alle som har ansatte på lønnsstøtte haster det med å få rask utbetaling for desember, januar og februar.  Videre vet vi at det vil ta tid å få fylt opp konferansemarkedet igjen. Derfor ber vi om utsettelse av skatter og avgifter til over sommeren, avslutter Krohn Devold.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS