Pressemelding
Norsk Resirk -
07.07.2009
Miljøagentene skal sjekke panteautomaten
Nordmenn er verdensmestre i panting, men ikke alle bokser og flasker gjenvinnes. En av grunnene er at noen butikker ikke legger forholdene godt nok til rette for panting. Nå skal tusenvis av miljøagenter i alderen 5 til 12 år sjekke panteautomatene i alle landets butikker.
92 prosent av alle kjøpte bokser og 90 prosent av alle kjøpte flasker med pantemerke blir gjenvunnet. I år fyller panteordningen for drikkevarebokser 10 år. Siden starten har nordmenn pantet utrolige 2,1 milliarder bokser og 440 millioner plastflasker med pantemerke. Det har gitt 35 millioner kilo aluminium til produksjon av nye bokser og 3600 tonn plast til nye plastprodukter. Likevel forsvinner rundt 45 millioner bokser hvert år og mange hundre tusen plastflasker.
Påvirker panteopplevelsen
Norsk Resirk, som driver panteordningen for bokser og gjenvinnbare plastflasker, vet at en god panteopplevelse påvirker hvor mye nordmenn panter. De aller fleste butikker er flinke til å bidra til dette, men Norsk Resirk har også sett at mange butikker slurver med å tilrettelegge for panting på en god måte.
Norsk Resirk og miljøvernorganisasjon Miljøagentene samarbeider nå om en felles kampanje. Gjennom hele sommeren sendes 5500 miljøagenter fra 5-12 år ut i butikker over hele landet. Deres oppdrag er å inspisere alle butikker med panteautomater, belønne butikker med fine pantesteder, og oppmuntre butikker med forbedringspotensial.
Miljøagenten vil blant annet sjekke at det er lett å finne automaten, at det ikke står ting i veien for den, at det er en søppelkasse i nærheten, at man kan vaske hendene etterpå og at det generelt er ryddig og rent rundt pantestedet.
Pantere handler mer
Gjenvinning av bokser krever bare 5 prosent av energien sammenlignet med produksjon av ny aluminium. Det betyr at nordmenn har spart 490 millioner kilowattimer i løpet av de siste ti årene. I tillegg er gjenvinning av plast mer miljøvennlig enn å lage ny plast av olje. Én kilo gjenvunnet plast sparer miljøet for forbruk av to kilo olje.
– Undersøkelser viser at de som panter også handler mer, så det er i aller høyeste grad i butikkenes interesse at de gjøre en skikkelig innsats på dette området, sier Synnøve Castillano, informasjonssjef i Norsk Resirk.
92 prosent av alle kjøpte bokser og 90 prosent av alle kjøpte flasker med pantemerke blir gjenvunnet. I år fyller panteordningen for drikkevarebokser 10 år. Siden starten har nordmenn pantet utrolige 2,1 milliarder bokser og 440 millioner plastflasker med pantemerke. Det har gitt 35 millioner kilo aluminium til produksjon av nye bokser og 3600 tonn plast til nye plastprodukter. Likevel forsvinner rundt 45 millioner bokser hvert år og mange hundre tusen plastflasker.
Påvirker panteopplevelsen
Norsk Resirk, som driver panteordningen for bokser og gjenvinnbare plastflasker, vet at en god panteopplevelse påvirker hvor mye nordmenn panter. De aller fleste butikker er flinke til å bidra til dette, men Norsk Resirk har også sett at mange butikker slurver med å tilrettelegge for panting på en god måte.
Norsk Resirk og miljøvernorganisasjon Miljøagentene samarbeider nå om en felles kampanje. Gjennom hele sommeren sendes 5500 miljøagenter fra 5-12 år ut i butikker over hele landet. Deres oppdrag er å inspisere alle butikker med panteautomater, belønne butikker med fine pantesteder, og oppmuntre butikker med forbedringspotensial.
Miljøagenten vil blant annet sjekke at det er lett å finne automaten, at det ikke står ting i veien for den, at det er en søppelkasse i nærheten, at man kan vaske hendene etterpå og at det generelt er ryddig og rent rundt pantestedet.
Pantere handler mer
Gjenvinning av bokser krever bare 5 prosent av energien sammenlignet med produksjon av ny aluminium. Det betyr at nordmenn har spart 490 millioner kilowattimer i løpet av de siste ti årene. I tillegg er gjenvinning av plast mer miljøvennlig enn å lage ny plast av olje. Én kilo gjenvunnet plast sparer miljøet for forbruk av to kilo olje.
– Undersøkelser viser at de som panter også handler mer, så det er i aller høyeste grad i butikkenes interesse at de gjøre en skikkelig innsats på dette området, sier Synnøve Castillano, informasjonssjef i Norsk Resirk.