Pressemelding

Fylkesvaraordfører Bente Haug - 17.04.2015

Misvisende om bussanbudet

Jeg er overrasket over sammenblandingen mellom fylkeskommunens bussanbud og interne avtaler mellom operatører i fylket, sier fylkesvaraordfører Bente Haug.
Fylkesvaraordføreren viser til oppslaget i Finnmark Dagblad 15. april «- FFR-romantikken må vekk» om bussanbudsprosessen i Finnmark fylkeskommune.
-Finnmark fylkeskommune har ingen rolle i forhold til hvilke avtaler turoperatører gjør i forbindelse med turistvirksomhet. Dermed blir også overskriften «FFR romantikken må vekk» misvisende. Vi verken kan eller vil blande oss inn i hvordan næringslivet gjør avtaler seg i mellom – det er ikke vår oppgave, sier Haug.
-Det som er vårt ansvar er å sikre et godt kollektivtilbud til fylkets innbyggere innenfor de økonomiske rammene Finnmark fylkeskommune disponerer. Da er det fornuftig og riktig å velge en anbudspakke framfor flere, fordi det erfaringsmessig er billigere. Det er økonomisk ansvarlighet i praksis, noe som fylkestinget var svært bevisst på da de fattet sitt vedtak om en anbudspakke.

Feil av Olsen
-Det er fullstendig feil det fylkespolitiker Rut Olsen hevder i intervjuet. Det er usaklig å hevde at anbudet ble lagt i hendene på Boreal og det er trist at en fylkestingspolitiker på denne måten bidrar til å så tvil om en prosess som til punkt og prikke har fulgt forskrifter og regler for anbud. Hun hevder at tre anbud ble omgjort til ett i siste liten. Dette er ikke riktig. Tidligere var det snakk om to anbudspakker – det ene for bybuss i Hammerfest og Alta og det andre for rutedriften i resten av fylket. Her vedtok fylkestinget å samle alt i en anbudspakke, med bakgrunn i fylkeskommunens økonomi. Kystpartiet, sammen med V, H og Frp foreslo å dele opp anbudet i fem pakker. Flertallet i fylkestinget mente at dette ville bli for kostbart. Det er en økonomisk prioritering av fylkeskommunens begrensede ressurser, sier fylkesvaraordføreren.

Har kontrakt
-Finnmark fylkeskommune har kontrakt med Boreal Transport Nord AS som utløper 31.12.2015. Det er gjennomfør nye anbud for bussrutene i fylket, gjeldende fra 1.1.2016. Her er det kun ett selskap som har levert tilbud. Anbudet var åpent i hele EØS-området, og fullt tilgjengelig også for Arctic Tours å delta. En forutsetning for å vinne en anbudskonkurranse er i det minste at en sender inn et anbud.

Anbudsrunde
-Fra Finnmark fylkeskommune hadde det selvfølgelig vært ønskelig med mange tilbydere – det ville sannsynligvis medført større priskonkurranse og billigere anbud for fylkeskommunen. Det var flere bussaktører som deltok i anbudsprosessen hele veien, nærmest til siste dag. Arctic Tours var ikke en av dem som gjorde seg til kjenne i så måte. At flere av selskapene valgte å ikke legge inn tilbud undret fylkeskommunen, og det er derfor i ettertid vært innhentet evaluering fra disse. Hovedårsaken oppgis å være at Finnmark valgte bruk av nettokontrakter. Forskjellen på en bruttokontrakt og en nettokontrakt er at ved en bruttokontrakt tilfaller inntektene fra de reisende fylkeskommunen, mens i en nettokontrakt får transportøren inntektene fra de reisende, men også samtidig en økonomisk risiko om antall reisende synker.
-I tillegg ble det anmerket at tilbudsfristen var innenfor regelverket, men med lengre frist ville muligens flere operatører brukt tid på å beregne tilbud.
Det er altså ingen romantiske forestillinger som ligger til grunn for fylkestingets beslutning, men faktiske økonomiske realiteter.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS