Pressemelding
Representantskapet til Finnmark AP -
15.10.2007
Motorferdsel i utmark og vassdrag
Representantskapet til Finnmark AP var samlet i Karasjok 12.-14. oktober. Av sakene
på dagsorden var blant annet Direktoratet for Naturforvaltnings forslag til ny
motorferdsellov.
Representantskapet vedtok enstemmig følgende høringsuttalelse:
Høringsutalelse fra Finnmark AP vedrørende forslag til nytt regelverk for
motorferdsel i utmark og vassdrag
Finnmark Arbeiderparti (FAP) går sterkt i mot Direktoratet for Naturforvaltning (DN)
sitt utgangspunkt om at man bør forby all form for motorisert rekreasjonskjøring.
Det må fortsatt være mulig med rekreasjonskjøring både med scooter og på barmark,
men under regulerte forhold. Dette må innarbeides i formålsparagrafen.
Lokal forvaltning
Finnmark Ap vil at kommunene skal ha det primære forvaltningsansvaret for loven og
at det lages lokale forskrifter for utmarkskjøring. FAP støtter ikke innføring av
lokale motorferdselsplaner som forankres i Plan og bygningsloven. Vi finner det
heller ikke riktig å sette tak på antall km løyper innen hver enkelt kommune.
Praksis med dispensasjon for funksjonshemmede videreføres som i dagens lov.
Barmarkskjøring
FAP er enig med DN at barmarkskjøring i utmark må begrenses og kontrolleres bedre
enn i dag. Dette må gjelde for all barmarkskjøring, også den kjøringen
reindriftsnæringen i dag utøver i sitt daglige virke.
Finnmark Arbeiderparti ønsker at det iverksettes tiltak som kan sikre at det
etableres faste og godt merkede barmarksløyper. Det må også iverksettes tiltak som
reparerer skader som er påført naturen og at det ønskede løypenett utbedres og
tilrettelegges slik at ikke nye skader oppstår. Kommunene må i større grad gis
anledning til å ta i bruk eksisterende traktorveier som historisk er blitt benyttet
til ferdsel i utmark for utmarkshøsting og annen nødvendig ferdsel, spesielt på
barmark. Vektbegrensning på barmarkskjøretøyer bør vurderes som tiltak mot fysiske
inngrep.
Ferdsel vinterstid
Vi registerer at lovforslaget fokuserer på at det er viktig at det vises hensyn til
de som søker stillhet og ro ute i naturen. Dette er vi selvsagt enig i. Snøscooteren
er akseptert som en naturlig del av finnmarkingenes aktivitet i utmarka. FAP er
derfor ikke enig med DN om radikale innstramminger på bruken av snøscooter i
Finnmark.
Vi registrerer at DN synliggjør en ny næring ved å legge til rette for at mest mulig
av den motoriserte transporten på snødekt utmark skal skje ved leiekjøring og at man
samtidig sier nei til fritidskjøring. Her er FAP grunnleggende uenig med DN.
Reiseliv
FAP mener reiseliv skal defineres som næring i det nye lovforslaget.
FAP har over lang tid arbeidet for å gi bedre rammevilkår til våre
reiselivsbedrifter slik at også lovverket gir nye og forutsigbare muligheter for å
utvikle nye reiselivsprodukter. I denne sammenheng er bruk av motorisert ferdsel i
utmark om vinteren en av flere områder hvor lovverket bør kunne tilpasses
reiselivets behov, spesielt har løypenettet vært tema. Vi registerer at dette så
vidt er berørt i det nye lovforslaget, men hadde ønsket at denne - for oss -
viktige næringen hadde fått en bredere omtale i lovforslaget. FAP vil derfor
fortsatt arbeide for at våre reiselivsbedrifter skal få et bedre og mere
forutsigbare rammevilkår i det videre arbeidet med dette forslaget.
på dagsorden var blant annet Direktoratet for Naturforvaltnings forslag til ny
motorferdsellov.
Representantskapet vedtok enstemmig følgende høringsuttalelse:
Høringsutalelse fra Finnmark AP vedrørende forslag til nytt regelverk for
motorferdsel i utmark og vassdrag
Finnmark Arbeiderparti (FAP) går sterkt i mot Direktoratet for Naturforvaltning (DN)
sitt utgangspunkt om at man bør forby all form for motorisert rekreasjonskjøring.
Det må fortsatt være mulig med rekreasjonskjøring både med scooter og på barmark,
men under regulerte forhold. Dette må innarbeides i formålsparagrafen.
Lokal forvaltning
Finnmark Ap vil at kommunene skal ha det primære forvaltningsansvaret for loven og
at det lages lokale forskrifter for utmarkskjøring. FAP støtter ikke innføring av
lokale motorferdselsplaner som forankres i Plan og bygningsloven. Vi finner det
heller ikke riktig å sette tak på antall km løyper innen hver enkelt kommune.
Praksis med dispensasjon for funksjonshemmede videreføres som i dagens lov.
Barmarkskjøring
FAP er enig med DN at barmarkskjøring i utmark må begrenses og kontrolleres bedre
enn i dag. Dette må gjelde for all barmarkskjøring, også den kjøringen
reindriftsnæringen i dag utøver i sitt daglige virke.
Finnmark Arbeiderparti ønsker at det iverksettes tiltak som kan sikre at det
etableres faste og godt merkede barmarksløyper. Det må også iverksettes tiltak som
reparerer skader som er påført naturen og at det ønskede løypenett utbedres og
tilrettelegges slik at ikke nye skader oppstår. Kommunene må i større grad gis
anledning til å ta i bruk eksisterende traktorveier som historisk er blitt benyttet
til ferdsel i utmark for utmarkshøsting og annen nødvendig ferdsel, spesielt på
barmark. Vektbegrensning på barmarkskjøretøyer bør vurderes som tiltak mot fysiske
inngrep.
Ferdsel vinterstid
Vi registerer at lovforslaget fokuserer på at det er viktig at det vises hensyn til
de som søker stillhet og ro ute i naturen. Dette er vi selvsagt enig i. Snøscooteren
er akseptert som en naturlig del av finnmarkingenes aktivitet i utmarka. FAP er
derfor ikke enig med DN om radikale innstramminger på bruken av snøscooter i
Finnmark.
Vi registrerer at DN synliggjør en ny næring ved å legge til rette for at mest mulig
av den motoriserte transporten på snødekt utmark skal skje ved leiekjøring og at man
samtidig sier nei til fritidskjøring. Her er FAP grunnleggende uenig med DN.
Reiseliv
FAP mener reiseliv skal defineres som næring i det nye lovforslaget.
FAP har over lang tid arbeidet for å gi bedre rammevilkår til våre
reiselivsbedrifter slik at også lovverket gir nye og forutsigbare muligheter for å
utvikle nye reiselivsprodukter. I denne sammenheng er bruk av motorisert ferdsel i
utmark om vinteren en av flere områder hvor lovverket bør kunne tilpasses
reiselivets behov, spesielt har løypenettet vært tema. Vi registerer at dette så
vidt er berørt i det nye lovforslaget, men hadde ønsket at denne - for oss -
viktige næringen hadde fått en bredere omtale i lovforslaget. FAP vil derfor
fortsatt arbeide for at våre reiselivsbedrifter skal få et bedre og mere
forutsigbare rammevilkår i det videre arbeidet med dette forslaget.