Pressemelding

Fiskeri- og kystdepartementet - 05.08.2008

Murmansk

Nendenfor finner dere en kronologisk oversikt over det som har skjedd i saken vedr.
krysseren Murmansk.

Kronologiske rekkefølge over hendelser vedrørende vraket av "Murmansk" samt hvilke
regjeringer som satt under de ulike vedtak/ hendelser:

24.12.1994 Murmansk sliter seg og driver på land på Sørvær.

Russiske myndigheter forsikrer at vraket ble tømt for olje før slepet startet
fra Murmansk. Bekreftelse på tømming datert 28.11.1994.

Regjeringen Brundtland III. Jan Henry T. Olsen (FID), Torbjørn Berntsen (MD)

1995 Eieren av skipet - Nishant Import & Export i de Forente
Arabiske Emirater satte i gang forsøk på å berge skipet. Forsøket mislyktes.

Regjeringen Brundtland III. Jan Henry T. Olsen (FID), Torbjørn Berntsen (MD)

15.3.1996 SFT påla eieren å fjerne vraket.

Regjeringen Brundtland III. Jan Henry T. Olsen (FID), Torbjørn Berntsen (MD)

23.7.1996 SFT fikk utført tilstandsrapport. Ingen antydning til
oljeforurensning. Ikke mulig å slepe vraket bort. Regjeringen Jagland. Schøtt Pedersen (FID), Torbjørn Berntsen (MD).

Juli 1997 SFT fikk utført tilstandsrapport. Ingen antydning til
oljeforurensning.

Regjeringen Jagland. Schøtt Pedersen (FID), Torbjørn Berntsen (MD).

April 1999 SFT utførte inspeksjon. Ingen antydning til oljeforurensning.

Regjeringen Bondevik I. Peter Angelsen (FID), Guro Fjellanger (MD)

Juli 1999 SFT leverer rapport med anbefaling til MD. Anbefaler at "SFT
mener at vrakene ikke medfører så negative miljøkonsekvenser at det vil være riktig å
bevilge penger over statsbudsjettet til dette formålet.
Regjeringen Bondevik I. Peter Angelsen (FID), Guro Fjellanger (MD)

Mars 2000 Det russiske firmaet "Oranta" i Murmansk fremsetter påstander om at
vraket ikke var tømt for olje før slepet startet. SFT nedsetter arbeidsgruppe
sammen med Sjøfartsdirektoratet, Veritas og Ødegaard Berging for å
vurdere sannhetsgehalten i påstandene. Regjeringen Stoltenberg. Otto Gregussen (FID), Siri Bjerke (MD).

26.6.2000 Arbeidsgruppen rapporterer til MD. Ingen sannhetsgehalt i
påstandene fra "Oranta". Det finnes små mengder olje i skipet, men dette endrer ikke
konklusjonen om at vraket ikke medfører fare for akutt forurensning.

Regjeringen Stoltenberg. Otto Gregussen (FID), Siri Bjerke (MD).

1.1.2003 Ansvaret for vraket overføres fra MD til FID. Før dette har SFT hatt
ansvaret for saken.

Regjeringen Bondevik II. Svein Ludvigsen (FID), Børge Brende (MD).

6.1.2004 Spørsmål til skriftlig besvarelse fra Olav Gunnar Ballo til Svein
Ludvigsen. Ballo spør om statsråden vil bidra til å fjerne vraket som
følge av et firma fra Stord har befart skipet og meldt sin interesse om opphugging
og fjerning. Ludvigsen svarer at det ikke er tilkommet nye opplysninger
om skipet og at dette ikke utgjør en fare for akutt forurensning til skade
for miljøet.

23.9.2004 Fiskeridepartementet (FID) mottar rapport fra prosjektgruppen for
hugging av krysseren Murmansk. Prosjektet er et samarbeid mellom Hasvik kommune,
Metall og Gjenvinning og Vefas Iks. Det bes om at FID dekker netto kostnad for
fjerning av vraket (44,7 millioner kroner). Den resterende kostnaden skal dekkes
gjennom salg av vraket. Muligheten for at det kan være PCB, bromerte flammehemmere
og andre miljøskadelige stoffer ombord omtales kort.

Regjeringen Bondevik II. Svein Ludvigsen (FID), Knut Arild Hareide (MD).

15.11.2004 Fiskeri- og kystdepartementet (FKD) avslår søknaden fra
prosjektgruppen basert på tidligere analyser.

Regjeringen Bondevik II. Svein Ludvigsen (FKD), Knut Arild Hareide
(MD).

4.12.2004 Brev fra Fylkesmannen i Finmark til Prosjektsyret for hugging av
"Murmansk" med kopi til Kystverket, hvor det opplyses at elektrisk avfall i skipet
kan inneholde PCB og bromerte flammehemmere.

Regjeringen Bondevik II. Svein Ludvigsen (FKD), Knut Arild Hareide
(MD).

15.12.2004 Brev fra Hasvik kommune som omtaler rapporten fra prosjektgruppen
for hugging av "Murmansk". I brevet omtales sannsynligheten for at det er
farlige stoffer som asbest og bromerte flammehemmere om bord i fartøyet. Brevet
sendes til svært mange bla. Stortingsrepresentantene Karl Erik Shjøtt Pedersen, Eva
Nielsen, Raymond Robertsen, Olav Gunnar Ballo og Odd Roger Enoksen, Finnmark
fylkeskommune, Politiske partier i Finnmark, Fiskeridepartementet,
Miljøverndepartementet, Utenriksdepartementet, SFT og Kystverket.

16.3.2005 Spørretimespørsmål fra Åslaug Haga om hvorfor ikke staten tar
ansvar for fjerning av vraket. Statsråden viser i sitt svar til at det ikke er fare
for akutt forurensning til skade for miljøet og at det derfor ikke er riktig å
prioritere fjerning av "Murmansk".
Regjeringen Bondevik II. Svein Ludvigsen (FKD), Knut Arild Hareide
(MD).

17.10.2005¨ Helga Pedersen tiltrer som fiskeri- og kystminister.

Regjeringen Stoltenberg II.
2.11.2005 Brev fra Odd-Egil Simonsen til FKD hvor det redegjøres for vraket
av Murmansk og bes om "gjenopptakelse" av saken. Muligheten for PCB og bromerte
flammehemmere i lasten i "Murmansk" omtales også.

16.2.2006 FKD sender brev til Kystverket hvor det bes om at faren for akutt
forurensning fra og evt. tiltak i forhold til vraket av "Murmansk" vurderes ifm.
Kystverkets vrakrapport. I dette brevet vises det til mulig PCB og bromerete
flammehemmere i avfallet lagret i "Murmansk".

16.5.2006 Svarbrev fra Kystverket på brevet fra FKD av 16.2.2006, hvor
Kystverket viser til at håndteringen av Murmansk vil bli behandlet i to faser. I
fase 1 vurderes faren for akutt oljeforurensning. Dette er vurdert i vrakrapporten
av 2006. I fase 2 foretas det en vurdering av tiltak mot andre miljøfarlige stoffer
enn olje. Dette arbeidet var planlagt gjennomført i 2006, men er ikke ferdigstilt.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS