Pressemelding

Fremtind - 03.05.2023

Nå er det høy risiko for å skade seg på motorsykkel

Rustne kjøreferdigheter er årsak til mange alvorlige MC-ulykker på våren. – Ta et oppfriskningskurs, oppfordrer skadeforebygger.

Når motorsyklister omkommer på veiene, skyldes to av tre dødsfall feil fra MC-føreren. Foto: Fremtind.

Sesongen for motorsyklister er i gang og det har allerede vært flere alvorlige MC-ulykker. To MC-førere omkom i april.

– Alle som kjører motorsykkel bør øve på nødvendige ferdigheter med jevne mellomrom, men det er spesielt viktig om det er lenge siden du har kjørt, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Når motorsyklister omkommer på veiene, skyldes to av tre dødsfall feil fra MC-føreren, ifølge Trygg Trafikk.

50 ganger høyere risiko

Fjoråret ble preget av en dyster rekord på norske veier. Hele 21 personer omkom på motorsykkel.

– Ifølge Transportøkonomisk institutt er risikoen for å dø eller bli hardt skadet i trafikken rundt 50 ganger høyere for lett motorsykkel, sammenlignet med å kjøre bil. Det er 18 ganger høyere for tung og mellomtung motorsykkel, opplyser Hofstad-Nielsen.

Høy fart inn i svinger

For høy fart inn i svinger er en gjenganger og ofte årsak til at mange kjører av veien. I tillegg utgjør grus og hull i veien en risiko for ulykker.

– De MC-førere vi snakker med forteller at mange har rustne kjøreferdigheter om våren. Derfor er det ekstra viktig at du øver. Det gir både deg og dine medtrafikanter større trygghet, avslutter Hofstad-Nielsen.

Thereses råd til motorsyklistene:

  • Ta vårsjekken: Før du tar ut sykkelen på veien, husk å ta en liten gjennomgang av luft i dekkene, sjekk forgaffel og støtdemper for eventuelle lekkasjer og sett inn batteriet og sjekk at motorsykkelen starter.
  • Pass på deg selv: På starten av sesongen er motorsyklister litt uvant i trafikkbildet, og du bør bidra til at du blir sett av andre. Pass på å kjøre tydelig. Fart, plassering og tegn er viktige stikkord her.
  • Egne ferdigheter kan også være rustne: Kjører dere flere i et følge, så bør den med minst erfaring kjøre først, for hen tar gjerne mindre risiko, fremfor å blindt gjøre som de mer erfarne.
  • Kle deg riktig: Hofstad-Nielsen oppfordrer alle til å bruke hjelm, hansker og heldekkende klær med polstring for å unngå skade. Vi ser spesielt mye benbrudd, armbrudd og skrubbsår som kunne vært unngått med riktig bekledning.
  • En passasjer endrer kjøremåten: Har du med deg en passasjer endrer det motorsykkelens kjøreegenskaper og det krever mer av deg som fører.
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS