Plug&Charge er enkelt forklart at bilen og ladestolpen gjør opp betalingen seg imellom, uten at du må bruke app, kort eller ladebrikke. Med Plug&Charge kan også andre bileiere få Tesla-opplevelsen på stadig flere ladestasjoner.
- Dette er fremtidens løsning for å starte, stoppe og betale for lading, sier Sødal.
Stadig flere biler kan lade enkelt
Nå kommer også bilene som kan lade på denne måten. I NAF og Motors store elbiltest i januar i år hadde 11 av de 24 testbilene denne teknologien. I tillegg finnes det en rekke eksisterende bilmodeller som er klare for Plug&Charge.
- Målet er å få slutt på at du trenger en haug med apper for å lade bilen, sier Nils Sødal.
- En av forutsetningene for at dette skal fungere, er at alle ladeoperatørene åpner opp systemene sine. Da slipper man å tegne et kundeforhold med hver enkelt for å benytte denne enkle metoden for å betale for ladingen, fortsetter han.
Krever ladestasjoner som støtter Plug&Charge
Det er noen forutsetninger som må på plass for å bruke Plug&Charge. I tillegg til at bilen må ha muligheten, må også ladestasjonen støtte teknologien.
- Flere av ladeoperatørene støtter dette, men ikke alle. Så det vil nok fortsatt gå en stund før dette er tilgjengelig på alle ladeplasser, mener Sødal.
I tillegg må du som bileier aktivere funksjonaliteten for at det skal virke.
- Fremdeles kan denne aktiveringen være litt komplisert. Står du fast, snakk med bilforhandleren din, så løser det seg, avslutter Sødal.
Tabell
Det er for vanskelig å betale for hurtiglading langs veiene - Vurder disse påstandene om elbil:
|
TOTAL
|
Eier elbil
|
Eier ikke elbil
|
Helt uenig
|
8 %
|
14 %
|
4 %
|
Delvis uenig
|
13 %
|
18 %
|
10 %
|
Verken eller
|
42 %
|
26 %
|
51 %
|
Delvis enig
|
25 %
|
28 %
|
23 %
|
Helt enig
|
12 %
|
14 %
|
12 %
|
TOTAL
|
100 %
|
100 %
|
100 %
|
KILDE: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat i desember 2024. Landsrepresentativt utvalg på 1531 respondenter.
|