Pressemelding

UiT Norges arktiske universitet - 19.12.2022

Nå kommer «Buks-Berret» hjem til Tromsø

UiT har i dag offisielt overtatt sitt nye fartøy, Beret Paulsdatter. – Båten er et viktig ledd i vårt arbeid, sier rektor Dag Rune Olsen.

Foto: Ole Martin Wold/UiT

– Det er et strategisk innsatsområde for UiT å bidra til løsninger på de store samfunnsutfordringene. Sårbare havmiljø som påvirkes av klimaendringer er definitivt én slik utfordring som vi skal bidra med kunnskap og nye løsninger til, sier rektor Dag Rune Olsen.

Han mener Beret Paulsdatter ruster UiT i den jobben.

– Båten er et ledd i et større arbeid for å få på plass den infrastrukturen som forskere og studenter trenger for å studere havet i Arktis og endringene som skjer her, sier Olsen.

Fartøyet leveres av Vaagland Båtbyggeri AS. Kontrakten ble signert 24. juni i fjor. Skroget er bygget i Gdansk og ankom Vaagland 12. august i år. Siden da har verftet montert alt av maskineri og innredning.

Skal brukes i mange sammenhenger

UiTs fartøysjef Johnny Johansen er veldig fornøyd.

– Båten overgår de forventningene jeg hadde, og jeg gleder meg til den kommer til Tromsø og vi kan installere den vitenskapelige infrastrukturen, sier Johansen.

Beret Paulsdatter skal brukes til forskning og undervisning i fjordene i Nord-Norge. Båten skal erstatte Johan Ruud, som UiT solgte for noen år siden, og Hyas, som etter hvert skal fases ut.

– Dette er et kystfartøy som gjør oss i stand til å drive undervisning, forskning og miljøovervåking på flere måter, sier dekan ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi, Jørgen Berge.

En miljøvennlig båt

Beret Paulsdatter er utstyrt med fasiliteter som klasserom, tørr- og våtlaboratorium, vinsjer og sonder for å gjøre målinger. Ny teknologi gjør at den bruker mindre strøm enn de gamle båtene til UiT, og den slipper ut minimalt med NOX-gasser.

– Vi har et renseanlegg om bord som reduserer NOX-utslippet. Måten krafta generes og forbrukes på er også annerledes enn på de tidligere båtene, og vi bruker ledbelysning og frekvensregulerte pumper om bord. At vi har minimert strømforbruket er med på å redusere forbruket av brennstoff, forklarer Johansen.

En handlekraftig og sterk kvinne

Navnet til det nye fartøyet har en helt spesiell historie. Båten er oppkalt etter Beret Johanna Paulsdatter Dypvand, en kystsamisk kvinne som drev eget kystfiske i Lofoten.

– Hun ble kalt Buks-Berret, og var den første kvinnen i Lofoten-området som gikk i bukser. Hun hadde egen båt og var en handlekraftig og sterk personlighet, sier Berge.

Historien forteller at hun en gang avbrøt lofotfisket ganske brått og beordret båten til land, til tross for at det var godt fiske. Hun sa ikke hvorfor, bare at de hadde dårlig tid og at hun måtte hjem. Hun ba mannskapet om å ta hånd om båt og bruk, gikk hjem til huset sitt, kokte kaffe og stappet pipa til mannen sin. Så fødte hun sitt femte barn.

– Hun var en kvinne det var tak i, som tålte en støyt. Det håper vi båten også skal gjøre. Vi ser voldsomt fram til å få denne plattformen nordover, sier Berge.

Beret Paulsdatter er forventet til Tromsø mandag morgen.

Noen fartøydata:

  • Lengde over alt: 26,42 meter
  • Bredde: 10 meter
  • Motoren har 1000 hestekrefter
  • Lugarkapasitet: 14 personer inkludert mannskap
  • Undervisningsfasiliteter for grupper inntil ti personer
  • To laboratorier
  • Åpent og læringsfremmende brodesign for navigasjonsundervisning i indre kystfarvann
  • Dekkskran: Foldekran 1080kg/13,16 meter
  • A-ramme på styrbord side, 2000 kilo
  • A-ramme på hekk, 5000 kilo
  • 2x trålvinsj 8t/2000m
  • 1x tråltrommel 8t/5,7m3
  • 1x CTD vinsj 2t/2000m
  • 1x Håvevinsj 1,5t/1000m
  • Bredbånd ekkolodd 38,120 og 333 kHz
  • Avsatt plass til ADCP 150 kHz
  • Avsatt plass til høyfrekvent multistråle ekkolodd
  • Avsatt plass til bunnpenetrerende ekkolodd
 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS