For å sikre god forbrukerinformasjon utfører NAF utstrakt vintertesting av rekkevidde og ladehastighet på de nye elbilene på markedet. I tillegg sjekkes hva som faktisk skjer når elbilene går i strømsparemodus og kjøres helt tomme for strøm, og hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
Rekkevidden avgjør kjøp
I en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF kommer det frem at 62 prosent mener informasjon om rekkevidde om vinteren er viktig før de gjør et kjøp.
- Rekkevidde om vinteren betyr enormt mye for de aller fleste som vurderer å kjøpe ny elbil. Denne testen vil vise hva de ulike modellene faktisk presterer på norsk vinterføre og enda viktigere hvilke biler som kommer nærmest rekkevidden du får oppgitt når du kjøper bilen, sier Sødal.
Testen vil også gi folk det beste sammenligningsgrunnlaget de kan få når de skal avveie både pris og rekkevidde på ulike modeller. Derfor bør man sjekke resultatene fra testen før man velger elbil.
- Vi har tidligere testet 51 elbilmodeller på vinterføre og de avslører at tapet av rekkevidde varierer mellom ni og 30 prosent. Så det er store forskjeller mellom bilmodellene, slår Nils Sødal fast.
Rekkevidden er blant de største hindrene for folk som ikke ønsker å kjøpe elbil.
- Mer enn en av fire svarer at for kort rekkevidde er hovedårsaken til at de ikke kjøper elbil. Samtidig skal man ikke glemme at når du først har vent deg til elbil, er det langt fra sikkert at du trenger så lang rekkevidde som du tror. Kan du lade hjemme starter du hver dag med full tank, forteller Sødal.
Med fasit på hvilke biler som holder det de lover blir det enklere for folk flest å finne en elbil som passer deres behov.
Norge fortsatt viktigste elbilnasjon
Ingen land i verden har flere elbiler per innbygger enn Norge. I fjor hadde nesten to av tre nye biler elektrisk drivlinje, og i 2022 er det forventet nok et rekordår for elbiler. Gode lademuligheter og en rekke fordeler som momsfritak, billigere bompasseringer og muligheten til å benytte kollektivfelt trekkes frem som årsaker til at Norge troner øverst på elbiltoppen.
- Norge er ikke bare en viktig elbilnasjon på grunn av antallet biler, men også fordi modellene må prestere under alle typer forhold, tåle større stigninger og ikke minst kalde temperaturer. Derfor er det så viktig at testen også utføres her, sier Sødal.
I denne testen inkluderer NAF kun nye modeller, altså elbiler som ikke har blitt testet på vinterføre før. Etter gjennomføring vil NAF gjøre en vurdering av om fabrikantene holder det de lover, når de oppgir ladeegenskaper og rekkevidde. Testvinneren er derfor ikke nødvendigvis den bilen som går lengst, men den bilen som nærmest den rekkevidden bilkjøperne får opplyst.
- Det kommer til å bli spektakulære forhold når bilene kjører nordover mot Rondane fra Oslo. Vi ser frem til å se hvilke biler som holder det de lover. Vi vet at fabrikantene følger testen tett og vi er svært glade for at så mange merker vil være med i testen. Vi i NAF legger vår ære i å gi presise og korrekte gjengivelser av resultatene, hvor det viktigste er om bilene leverer på det de har lovet, sier testansvarlig Anette Berve, i NAF.
Dette er elbilene i årets NAF-test
Grunnen til at noen ser ut til å være samme modell, er at noen har tohjulsdrift, mens andre har firehjulsdrift.
- Skoda Enyaq iV80
- Skoda Enyaq iV80X
- Hyundai Ioniq 5 LR 4WD
- Hyundai Ioniq 5 2WD
- Audi e-tron Q4 40
- Audi e-tron Q4 50 QUATTRO
- Audi e-tron GT
- Mercedes Benz EQA 250
- Mercedes Benz EQB 350 4MATIC
- Mercedes Benz EQS 580 4MATIC
- BMW i4 M50
- BMW iX xDrive 40
- BMW iX xDrive 50
- BYD Tang
- Cupra Born
- Kia EV6 4WD
- NIO ES8 7-SETER
- Opel Mokka e
- Peugeot e-2008
- Polestar 2 LR Single Motor
- Polestar 2 Dual Motor
- Porsche Taycan 4 Cross Turismo
- Tesla Model 3
- Tesla Model Y
- Tesla SR+
- Volvo C40 Recharge
- VW ID.3 PRO S
PS! Dersom du savner en bil i årets test, har vi fra før testet 51 elbiler, som du kan lese deg opp på her: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest
|