- Tålmodigheten er over.
Det sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF. Med en pumpepris som enkelte steder har vært opp i 25 kroner literen den siste tiden krever hun at Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum følger opp sin egne drivstoff-løfter.
Før valgkampen i 2021 lovet Senterpartiet å gjøre det billigere å kjøre dieselbil. I regjeringserklæringen, som både Ap og Sp har undertegnet på, heter det at regjeringen vil «…redusere avgifter som rammer folk flest, som for eksempel elavgift og drivstoffavgifter».
Om to uker legger regjeringen fram revidert statsbudsjett for 2023.
- Pumpeprisen har bitt seg fast på godt over 20 kroner literen. I revidert budsjett har regjeringen mulighet til å innfri på de lovede avgiftskuttene, sier Handagard.
- Vi i NAF forventer at regjeringen gjør det de har lovet for landets nærmere 2,5 millioner bensin- og dieselbilister. Det eneste store avgiftskuttet vi har sett er på anleggsdiesel. Det var bra for drivstoffprisen for traktorer og anleggsmaskiner, men ingen av landets bensin- og dieselbilister merket noen forskjell på pumpeprisen, sier hun.
De siste tolv månedene har snittprisen på både bensin 95 oktan og diesel mange måneder vært på over 22 kroner. Ferske tall fra SSB viser at prisene for både bensin og diesel steg fra februar til mars.
- Kuttet i avgifter på anleggsdieselen viser at det er mulig å kutte i avgiftene om det er politisk vilje, sier hun.
|