Pressemelding
NAF -
08.07.2008
NAF mener samferdselsministeren fraskriver seg ansvaret
- Det er ren ansvarsfraskrivelse når samferdselsminister Navarsete ensidig legger ansvaret på bilistene for dagens skremmende ulykkestall i trafikken. For å få færre ulykker må vi få bedre vegstandard, uttaler direktør for samfunnskontakt i NAF, Håkon Glomsaker. -Det er selvsagt politikerne som til syvende og sist har ansvaret for å få ned trafikkulykkene i Norge, sier Glomasker.
Vi i NAF finner det betimelig å minne om at trafikken består av tre elementer; trafikanten, kjøretøyet og vegen. For å gjøre trafikken sikrere må vi jobbe med alle disse tre parallelt. Bedre føreropplæring, holdningsskapende arbeid og synlig politi er viktig for å få folk til å kjøre forsvarlig. Nye sikkerhetssystemer i bilene og bedre karosserikonstruksjon redder mange liv hvert år. Og bedre veier med midtdeler, avkjøringssoner, atskilte gang- og sykkelveier, og løpende, godt vedlikehold vil redusere både antallet ulykker og omfanget av dem betraktelig.
Bilene har blitt sikrere, føreropplæringen har blitt bedre, mens vegstandstandarden henger mange steder etter på et 70-talls-nivå, uttaler Glomsaker.
-Problemet med norske veier er at de fleste av dem ikke gir rom for menneskelige feil.
NAF mener derfor at det straks må penger på bordet til å utbedre trafikkfarlige vegstrekninger.
-Vegmyndighetene må ta mer ansvar for trafikksikkerheten ved å bygge ”tilgivende” veger, fremholder Glomsaker. Han viser også til at dette fremgår tydelig av Vegvesenets ”bibel” for vegutforming: ”Veg- og gatesystemet skal utformes slik at trafikantene hjelpes til riktig atferd, og beskytter dem mot alvorlige konsekvenser hvis de likevel gjør feil.” (Håndbok 017 mai 2008).
Vi i NAF finner det betimelig å minne om at trafikken består av tre elementer; trafikanten, kjøretøyet og vegen. For å gjøre trafikken sikrere må vi jobbe med alle disse tre parallelt. Bedre føreropplæring, holdningsskapende arbeid og synlig politi er viktig for å få folk til å kjøre forsvarlig. Nye sikkerhetssystemer i bilene og bedre karosserikonstruksjon redder mange liv hvert år. Og bedre veier med midtdeler, avkjøringssoner, atskilte gang- og sykkelveier, og løpende, godt vedlikehold vil redusere både antallet ulykker og omfanget av dem betraktelig.
Bilene har blitt sikrere, føreropplæringen har blitt bedre, mens vegstandstandarden henger mange steder etter på et 70-talls-nivå, uttaler Glomsaker.
-Problemet med norske veier er at de fleste av dem ikke gir rom for menneskelige feil.
NAF mener derfor at det straks må penger på bordet til å utbedre trafikkfarlige vegstrekninger.
-Vegmyndighetene må ta mer ansvar for trafikksikkerheten ved å bygge ”tilgivende” veger, fremholder Glomsaker. Han viser også til at dette fremgår tydelig av Vegvesenets ”bibel” for vegutforming: ”Veg- og gatesystemet skal utformes slik at trafikantene hjelpes til riktig atferd, og beskytter dem mot alvorlige konsekvenser hvis de likevel gjør feil.” (Håndbok 017 mai 2008).