Pressemelding

NAF - 27.03.2023

NAF og Forbrukerrådet enige: Krever bedre informasjon om vinterrekkevidde på elbiler

NAFs vintertest av 29 nye elbiler viser at de i gjennomsnitt mister en fjerdedel av rekkevidden under kalde forhold. – Nå må forbrukerne få tydelig informasjon om hvor langt elbilene kan kjøre om vinteren, krever NAF og Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet og NAF mener at forbrukerne bør få bedre informasjon om elbilens reelle vinter-rekkevidde.

NAF og Forbrukerrådet har lenge advart mot å se seg blind på bilens offisielle rekkeviddetall.

- Det annonseres med lekre bilder av elbiler på snø og en offisiell rekkevidde på 500 kilometer. Det er bare en del av sannheten, når den reelle rekkevidden i kalde temperaturer gjerne reduseres med en fjerdedel.

Det sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Får seg en overraskelse

Han mener at forhandlerne i det minste må informere om den generelle reduksjonen i rekkevidde når det blir kaldt.

NAF slutter seg til kravene. I NAFs Elbilmonitor fra januar i år svarer én av fem at de ikke vil kjøpe elbil på grunn av usikkerhet rundt elbilens rekkevidde vinterstid.

- Bedre og lettere tilgjengelig informasjon vil gjøre flere trygge på å gå over til elbil, mener Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

- Tapet av vinterrekkevidde varierer stort, fra mellom fire til over 30 prosent. Med bedre informasjon fra forhandler, vil færre få seg en ubehagelig overraskelse, sier hun.

I NAFS Elbilmonitor ble også nærmere 1 000 elbilister spurt om vinterrekkevidde. Hele 45 prosent av elbileierne er skuffet over vinterrekkevidden på elbilen deres.

- Det er et altfor høyt tall, og vi mener at dette tallet skyldes at forhandlerne ikke informerer godt nok om bilens vinterrekkevidde, sier Handagard.

Iversen understreker at enkelte merker gjør det mulig å finne ut noe om vinterrekkevidde, og ber resten av bransjen ta lærdom av dem.

- For eksempel vil rekkeviddekalkulatorer som inkluderer minusgrader gi forbrukerne et mer realistisk inntrykk av hvordan rekkevidden vil slå når gradestokken kryper under null, sier Iversen.

Overmodent

Nå mener NAF og Forbrukerrådet at myndighetene bør sette krav om bedre informasjon om vinterrekkevidde.

- Enten man kjøper brukt eller ny elbil er bil noe av det dyreste man kjøper i dag, etter hus og hytte. I det minste må det gå tydelig frem av markedsføringen at bilene får kortere rekkevidde på vinteren, sier Iversen.

NAF har lenge fremmet kravet om realistiske tall for vinterrekkevidde overfor bilbransjen. Iversen er enig med NAF i at myndighetene må ta grep hvis bransjen ikke leverer.

Fullt mulig å etablere en standard

- Elbilmarkedet er overmodent for standardisering, men her tar det tid i EU. I dag er det ikke tillatt å selge dopapir med «opptil 100 meter på rullen», mens det er lov å selge biler til over en halv million kroner med «opptil 500 km rekkevidde», sier Iversen.

- Inntil EU blir ferdig med en standard for å måle vinterrekkevidde bør myndighetene må sette krav om at markedsføringen i det minste må inkludere informasjon om reduksjonen i rekkevidde i kulden, sier han.

Det finnes i dag ingen standardisert metode for å måle vinterrekkevidde, og det er bransjens største ankepunkt mot å oppgi tall for vinterrekkevidde.

- NAF jobber med FN og EU for å få på plass en slik standard. Men fram til dette foreligger bør forhandlere oppgi det mest presise de har av tester, sier Handagard.

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS