Pressemelding

NAF - 01.03.2022

NAF og Forbrukerrådet krever enklere prising på ladestasjonene

NAF og Forbrukerrådet vil bort fra minuttpris på hurtigladestasjonene. Den nye standarden børe være at man betaler for den strømmen man faktisk får.

Med elbilen er kilowattimen den nye literen. Da er det veldig rart at en del ladeoperatører fortsatt tar betalt for tiden du står og lader. For at prisene skal bli sammenliknbare bør strømmen de selger være prisen per kilowattime. (Foto: Motor/Jon Terje Hellgren Hansen)

I dag er det alt for vanskelig for elbilister å sammenligne priser på hurtiglading. Mange aner ikke hva de faktisk betaler for å hurtiglade, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Nå krever NAF og Forbrukerrådet ett, felles prissystem på ladestasjonene, slik at prisene blir mer sammenlignbare for forbrukeren.

- Noen steder prises det per minutt, andre steder betaler man for en kombinasjon av minutt og kilowattime, mens andre igjen tar kun betalt for strømmen du får. Merkingen av pris er så som så. Dette er uoversiktlig og gjør sammenligning av pris vanskelig. Strøm til elbilene bør derfor prises per kilowattime, og prisen må merkes synlig på ladestasjonene, sier Thomas Iversen, Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Han mener at prisen på lading bør være like lett å sammenligne som prisen på bensin og diesel:

- Mens prisen på drivstoff er merket i stor skrift på høye master, er det mange som ikke aner hva de betaler når de hurtiglader, sier Iversen.

- Med elbilen er kilowattimen den nye literen. Da er det veldig rart at en del ladeoperatører fortsatt tar betalt for tiden du står og lader. For at prisene skal bli sammenliknbare bør strømmen de selger være prisen per kilowattime, sier Ryste i NAF.

Hun sier at NAF har utfordret ladeoperatørene i lang tid, og at noen følger NAFs råd, men langt fra alle. NAF har derfor nylig tatt kravet om tydelig merking og prising per kilowattime opp i et brev til regjeringen og alle partiene på Stortinget.

Både NAF og Forbrukerrådet mener at kilowattime-prising bør bli en nasjonal standard. De aksepterer imidlertid en minuttpris etter en viss tid, for å få større sirkulasjon på ladestasjonene:

- De siste prosentene på et elbil-batteri, typisk etter 80 prosent, lades veldig langsomt. Etter 25-30 minutter har de aller fleste elbiler fått nok strøm til å kjøre videre, og derfor aksepterer vi at det slår inn en ekstra pris for å stå lenger enn dette. Utgangspunktet må imidlertid være en kilowattimepris for de første 25-30 minuttene, sier Iversen.

Nylig ble elbil nummer 500 000 registrert i Norge. I dag er hver sjette bil på norske veier en elbil. Om utviklingen fra de siste årene fortsetter skal det selges rundt 130 000 nye elbiler i 2022 i Norge, ifølge NAF.

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS