Pressemelding

NAF - 06.07.2022

NAF-tips for en sikrere MC-sommer

Langturer er selve høydepunktet for mange motorsyklister. Her er NAFs råd for at du skal komme vel frem på motorsykkel i sommer.

– For mange betyr sommerturen at du skal kjøre på veier der du ikke er kjent. Motorsykkelen er lastet og er tyngre enn hva du er vant med. Det setter store krav til deg som motorsyklist, sier Jan Harry Svendsen, produkteier for MC i NAF. 

– Vårt råd er å kjøre forsiktig, ta pauser og tenke på at motorsykkelen får endrede kjøreegenskaper når den er pakket for ferie og du har med passasjer, sier Svendsen. 

Legg de store og tunge tingene så langt ned og frem som mulig når du pakker motorsykkelen, og om du har muligheten så bør du også tilpasse motorsykkelens fjæring til den økte vekten. Hvordan du gjør det står i instruksjonsboken. 

Men også ute på veien er det ting du bør tenke på. Et stikkord er avstand, eller handlingsrom. 

– Pass på at du holder god avstand til annen trafikk. Handlingsrom gir deg plass til å reagere dersom noe skulle skje. Ved svingkjøring bør du senke farten før inngangen til svingen så du kan akselerere jevnt ut av den. Husk på at jo lavere hastighet du har inn i svingen, jo høyere sikkerhetsmargin har du gjennom svingen. 

Svendsen minner om at synlighet og plassering er viktige ting å tenke over i sommertrafikken. 

– Sørg for at du blir sett av andre trafikanter, gi tegn og husk på at du skrur av blinklyset igjen. Å kjøre med et blinkende blinklys kan føre til farlige misforståelser, ifølge Svendsen. 

En av de hyppigste ulykkestypene på motorsykkel er ulykker i kryss. De skjer enten fordi motorsyklisten ikke blir sett av andre trafikanter, fordi det oppstår misforståelser eller fordi andre trafikanter ikke klarer å bedømme hastigheten til motorsyklisten.  

– Sett ned farten inn mot kryss og ha bremseberedskap. Pass på at du plasserer deg på en måte som signaliserer hvor du skal og som gjør at du blir sett. Er du usikker så brems og om mulig stopp. Motorsyklister er den svake part og skulle ulykken være ute er det en mager trøst å ha retten på sin side, sier Svendsen. 

Det er ikke så mye som skal til før man reduserer faren for å bli innblandet i en ulykke. De fleste ulykkene med motorsykkel skjer i pent vær, på tørr veibane og den hyppigste ulykkesårsaken er utforkjøring i venstresving.  

– Ved bare å redusere hastigheten litt inn i svingen, reduserer du også sjansen for å kjøre av veien betydelig. Det er små marginer. Bare noen få kilometer i timen kan utgjøre en stor forskjell. Husk at følelsen av trygghet bidrar til økt kjøreglede. Til syvende og sist er det jo nettopp kjøreglede som er drivkraften for mange motorsyklister, avslutter Svendsen. 

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS