Ingen bilister slipper unna i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022.
- Regjeringen vil at pumpeprisen for bensin øker med 41 øre og 47 øre for diesel.
- Alle ladbare hybrider blir dyrere.
- Trafikkforsikringsavgiften(tidligere årsavgiften) på elbil økes til full sats, tilsvarende 876 kroner per år.
- Fritaket for omregistreringsavgift på elbiler fjernes, den blir opp til 6 681 kroner for de aller nyeste brukte elbilene.
-Dette er pisk til alle de som ennå ikke har skaffet seg elbil, og til de som går og venter på å skaffe seg en brukt elbil, sier Ryste. - Å hente inn omregistreringsavgift på brukte elbiler vil være en dråpe i statskassa, men vil bety mye for den enkelte som går og teller på knappene om de kan skaffe seg en brukt elbil med dagens fordeler, sier hun.
- Overgangen til elbil vil bremses, samtidig som regjeringen går inn for solide avgiftsøkninger og bompengene vil vokse til nye høyder, sier Ryste.
Øker drivstoffavgiftene
- Høyere avgifter på drivstoff slår hardest ut for Distrikts-Norge. I det budsjettet som Sp og Ap skal legge fram må dette rettes opp, slik at økt CO2-avgift ikke rammer de som er avhengig av bilen i dag, men ennå ikke har skaffet seg en elbil, sier Ryste.
Ladbare hybrider blir dyrere
Regjeringen vil innføre et krav til at ladbare hybrider skal ha 100 kilometer rekkevidde for å få avgiftsfordeler. Ingen av dagens ladbare hybrider har så lang elektrisk rekkevidde. Samtidig strammer de inn CO2-komponenten i engangsavgiften noe som betyr at det blir dyrere å kjøpe nye bensin- og dieselbiler.
- Dette er ikke et forslag som tar inn over seg de ulike behovene folk har nå som vi ser starten på slutten for nye fossilbiler. Her må Ap og Sp jobbe for å reversere økningene og sikre en bilavgiftspolitikk som ivaretar hele landet og folk med ulik lommebok, sier Camilla Ryste.
|