Neste år er målet at alle nye biler solgt skal være nullutslipp. I august i år var 94,3 prosent av nybilsalget elbiler. NAF mener sikkerhet mot økte avgifter neste år er et viktig grep for å nå målet. Innspillet er gitt til regjeringen før statsbudsjettet for 2025.
- Målet som er satt kan nås neste år, men kommer det avgiftsendringer er det ikke sikkert. Like viktig er det at elbilsalget fortsetter i godt tempo etter 2025, slik at bilparken blir skiftet ut med nullutslippsbiler, sier Sødal.
To millioner nordmenn skal ha elbil
Selv om andelen elbiler i nybilsalget er rekordhøy, er det hittil i år solgt færre biler enn i fjor. Et tregt marked betyr at utskiftningen av bilparken går tregere.
- Det er viktig å huske på at det fremdeles er to millioner nordmenn som skal gå over til en elbil de neste årene. Skal Norge nå klimamålene, er det avgjørende at regjeringen fryser bilavgiftene, sier Sødal.
Derfor ber NAF om en avklaring på at momsgrensen holdes på 500 000 kroner neste år for nye elbiler.
Tyskland gjeninnfører elbil-insentiver
I Tyskland ble insentivene for å kjøpe elbil fjernet i år. Det resulterte i en nedgang i elbilsalget på 37 prosent. Nå vil den tyske regjeringen gjeninnføre insentiver for å redde både elbilsalget og tysk bilindustri.
- Dette illustrerer hvor sensitive bilkjøperne er til avgiftsendringer. Selv om vi har en elbilsuksess i Norge, kan det endre seg om regjeringen trår feil i avgiftspolitikken, mener Nils Sødal.
|