Pressemelding

NAF - 27.05.2022

NAF: Ikke glem elbilens vinterrekkevidde om sommeren

I år skal over 100 000 nordmenn kjøpe ny elbil. - Nå som det blir varmere i været er det lett å glemme at elbiler mister opp mot en tredjedel av rekkevidden om vinteren. Spør alltid forhandleren om realistisk rekkeviddetap om vinteren, er NAFs råd til sommerens elbilkjøpere.

Selv om det er sol og sommer når du kjøper elbilen, må du forhøre deg om hvor langt bilen går når det er snøføyke og kuldegrader. (Foto: NAF)

- Alle elbiler kommer med en offisiell rekkevidde. Den er imidlertid målt i 23 varmegrader, og er for alle praktiske formål en sommerrekkevidde. Dette tallet sier svært lite om elbilens rekkevidde om vinteren, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

NAF har de siste årene testet over 80 elbiler. Vintertestene viser at bilene mister mellom fire og 32 prosent rekkevidde når utetemperaturen synker.

- Når det blir varmere i været er det lett å glemme at bilen også skal kjøres i minusgrader. Ikke glem å spørre forhandleren om realistisk rekkeviddetap om vinteren, selv om du ser etter ny bil om sommeren, sier han.

Vinnere og tapere

NAF sine rekkeviddetester viser at tallene varierer mye mellom modellene. Målt i prosent kom tyske BMW iX3, kinesiske BYD Tang og amerikanske Tesla Model Y Long Range ut blant de modellene som mistet minst rekkevidde om vinteren. I andre enden av skalaen kom blant annet Skoda Enyaq, Mini Cooper, Peugeot e2008 og Citroën e-C4 som eksempler på biler som mister mye rekkevidde om vinteren.

Braadland sier det er en utfordring at det ikke finnes en offisiell standard for vinterrekkevidde, slik det finnes for sommerrekkevidde.

Trenger offisiell vinterrekkevidde

- NAF jobber for at det skal komme en offisiell standard også for vinterrekkevidde. Vi har tatt et initiativ overfor våre internasjonale søsterorganisasjoner for å få etablert en slik test. Flere europeiske land er interesserte i å få på plass dette, det samme er Forbrukerrådet og aktørene i den norske bilbransjen. Så dette står vi sammen om, sier Braadland.

1. juni legger NAF på nytt ut på rekkeviddetest. Denne gangen skal flere av de nyeste elbilene som ble testet første gang i januar, testes på nytt i sommervær.

- NAF tester alle nye elbiler to ganger, både i sommer- og vintertemperaturer. Da ser vi hvor mye temperatur og føre påvirker rekkevidden, sier Braadland.

I mangel av offisielle tall for vinterrekkevidde må forbrukerne og forhandlere gjerne bruke de tallene de finner i de vintertestene som NAF gjennomfører, avslutter Braadland.

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS