- Lampen varsler deg som bilfører om at ett eller flere av hjulene, har lavt trykk eller har punktert. Ignorerer du varslet kan du risikere å kjøre rundt med et flatt dekk som ikke bare er trafikkfarlig, men som også vil bli en dyr affære fordi du også ødelegger felgen dekket sitter på, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
Dersom lampen begynner å lyse må du stoppe på et trygt sted for å sjekke at dekket ikke er punktert. Om det fortsatt er luft i dekket må du etterfylle luft i det så snart som mulig.
- Om lampen fortsetter å lyse etter at du har etterfylt luft bør du sjekke i instruksjonsboken hvordan du nullstiller den. Står det ikke noe der om hvordan du gjør det, anbefaler vi at du tar en telefon til verkstedet slik at de kan hjelpe deg med å fjerne varselet, sier Svendsen
Varme dekk har høyere trykk
Noen ganger vil man også oppleve at lampen slukker helt av seg selv, men at den så tennes igjen når man starter med kalde dekk.
- Dette skyldes at luften inne i dekket varmes opp når man kjører. Varm luft utvider seg og dermed øker trykket og lampen slukker, forklarer Svendsen.
Ifølge NAF er det lite som skal til før varselet tennes.
- Systemene er veldig følsomme, og det er ikke store trykkfallet som skal til før varsellampen lyser. Dekk som lagres kan tape noe luft og ofte er det nok til at systemene varsler om punktering. Det er også grunnen til at mange opplever at systemene varsler når man legger om fra sommer- til vinterdekk, sier NAF-rådgiveren.
Øker rekkevidden
Riktig dekktrykk er viktig for bilens kjøreegenskaper, men det påvirker også forbruk og rekkevidde. NAF anbefaler at du kontrollerer dekktrykket når dekkene er kalde, altså før man har kjørt lenge på dem.
- Det tar fire minutter å sjekke at man har korrekt dekktrykk, belønningen er lengre rekkevidde på elbilen og lavere forbruk uansett drivlinje, i tillegg til økt sikkerhet, sier NAF-rådgiveren.
Systemet som overvåker dekktrykk (Tyre Pressure Monitoring System, TPMS) har vært standard på alle biler solgt i Norge siden 1. november 2014.
- Med en gjennomsnittsalder på bilparken på rett i rundt elleve år, har svært mange av bilene som ruller på veien TPMS. Enkelt forklart har systemet sensorer i hvert hjul som overvåker dekktrykket. Blir det avvik varsles føreren gjennom et varsel i bilens instrumentpanel, avslutter Jan Harry Svendsen.
|