Pressemelding

NAF - 16.06.2022

NAF: Jungel av ulike måter å oppgi tiden det tar å hurtiglade elbilen

Det er for vanskelig for bilkjøperne å finne informasjon om hvor raskt elbilene på markedet lader - Blant de 31 elbilene i NAF og Motors elbiltest var ladetiden oppgitt på syv forskjellige måter og for seks biler oppgis den ikke. Dette er totalt uoversiktelig for bilkjøperne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er stor variasjon i ladehastighet mellom 31 elbilmodeller, og det er helt naturlig siden det er forskjellig hvor raskt de kan ta inn strøm på batteriet. Er ladetid viktig for deg, må du få sammenlignbar informasjon. (Foto: NAF/Motor)

Skal forbrukerne kunne sammenligne elbilenes ladeegenskaper må tiden det tar å lade oppgis likt. Dette er ett av NAFs seks krav til en ny standard for informasjon om elbilens rekkevidde, batteristørrelse og ladefart.

- Vi mener at alle må oppgi hvor raskt bilen de selger lader fra ti til 80 prosent. Av de 31 elbilene i elbiltesten er det 14 som bruker dette. Det er for dårlig, sier Sødal.

Denne sommerens test viser hvor ulikt dette markedsføres til bilkjøperne. På seks av bilene får du ikke en gang vite hvor fort bilen hurtiglader. Noen bruker 0 til 80 prosent, andre 30 til 80 og noen bruker til og med hvor mange kilometer rekkevidde du får etter antall minutter.

- Dette blir komplett umulig å orientere seg i for våre medlemmer og andre som skal kjøpe seg elbil. Derfor en felles standard for dette utrolig viktig, sier NAF-rådgiveren.

Så fort ladet bilene i NAF og Motors elbiltest

Det er stor variasjon i ladehastighet mellom 31 elbilmodeller, og det er helt naturlig siden det er forskjellig hvor raskt de kan ta inn strøm på batteriet. Er ladetid viktig for deg, må du få sammenlignbar informasjon.

- Vi har valgt ut de tre raskeste og de tre tregeste bilene i sommerens ladetest. Dette viser at på topp tre er det to dyre biler og en populær familiebil. Av de tre som lader saktest er det to av de kinesiske nykommerne og en storselger, sier Nils Sødal.

De tre bilene som ladet raskest (10-80 %):

  • Porsche Taycan 4 Cross Turismo: 18 minutter og 3 sekunder
  • Kia EV6 (to- og firehjulstrekk): 23 minutter og 23 sekunder
  • Mercedes-Benz EQE 43 4MATIC: 29 minutter og 19 sekunder

De tre bilene som ladet tregest (10-80 %):

  • Xpeng P7: 49 minutter og 59 sekunder
  • Maxus Euniq6: 45 minutter og 38 sekunder
  • Ford Mustang Mach-E GT: 42 minutter og 58 sekunder.

Sjekk alle bilenes ladetid på naf.no 

Fakta:

Under ladetesten blir bilene kjørt på motorvei i to timer slik at batteriene blir varme. Alle bilene lader på Ionity, med unntak av Tesla som lades på Tesla Supercharger. De bilene som har forvarming av batteriet før lading bruker dette.

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS