Regjeringen og SV innfører en ny vektavgift på alle biler, samt moms på bilprisen over 500 000 kroner på elbiler, i neste års statsbudsjett. I tillegg vil de fase ut avgiftsfordelen som ladbare hybrider har hatt til nå, og økte bompengetaktsene for elbiler til opp til 70 prosent av full takst.
Nye avgifter bondefanger
- Vanlige familier prøver å skjerme økonomien sin ved å gå over til elbil. Nå lukker politikerne det vinduet, akkurat i det elbil er i ferd med å bli den nye folkebilen, også i distriktene. Vektavgiften alene kommer til å utgjøre 20 000 - 25 000 kroner på en ny elbil. Det slår så klart inn i lommeboka på alle de som hadde planer om å kjøpe seg ny elbil i 2023, sier Handagard.
Samtidig som det blir dyrere å skaffe seg elbil, rører ikke regjeringen avgiftene på bensin og diesel. For familier som nå kjenner på presset i økonomien som følge av høye energipriser, er det ingen lettelser i sikte. Drivstoffprisene har vært rekordhøye i hele år.
- Vi hadde ventet solide tiltak mot de høye energiprisene, som avgiftskutt eller direktestøtte, til bilistene som nå sliter, sier Handagard.
Satte grensen på 20 kroner literen
Før valget var Senterpartiet klare på at de ikke ville bidra til avgiftsøkninger som brakte drivstoffprisene over 20 kroner.
- Etter mange måneder med priser godt over dette, er spørsmålet hvor høye drivstoffpriser denne regjeringen tåler før de gjør noe. De har åpenbart høyere tålegrense enn folk flest, sier Handagard.
Slår også ut på klimamål
Økte elbilavgifter vil bremse bilsalget og føre til økte utslipp fra personbilene, viser beregninger NAF har gjort. På bakgrunn av forskning fra Østli og Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt har NAF regnet ut at avgift tilsvarende full moms på elbil vil gi 270 000 færre elbiler på veiene enn uten slike avgifter. Nå starter avgiftskappløpet også på elbiler.
- Avgiftene gir en tredobbel smell fordi det blir dyrere å bytte til en elbil, utslippene blir større og folk i distriktene kan bli sittende med bensin- og dieselbiler som blir stadig dyrere i drift, sier Handagard. - Det vil undergrave det grønne skiftet, det vil bli dyrere å bruke bilen man har, avslutter hun.
|