Nær en av fire sier de ikke skal kjøpe seg en elbil neste gang de skal bytte bil. De viktigste årsakene folk oppgir er at de ikke liker elbil, er usikre på rekkevidden og at det ikke finnes en elbil som passer behov og lommebok. Det viser NAFs ferske elbilmonitor gjennomført av Norstat.
- Mange har fortsatt rekkeviddeangst, men det er det liten grunn til. I hvert fall om du skal kjøpe helt ny bil, sier Sødal.
Ingen biler med mindre enn 400 km på «tanken»
Da NAF og Motor satte i gang med sine store rekkeviddetester av elbiler i 2020 hadde kun én av 28 biler WLTP-rekkevidde på over 600 kilometer, mens to hadde mellom 500 og 599 kilometer rekkevidde. Den 5. juni ruller bilene i årets sommertest ut på veien. Av 25 elbiler har seks biler over 600 kilometer rekkevidde på papiret og 11 har mellom 500 og 599 kilometer rekkevidde. Ingen av årets testbiler oppgir rekkevidde under 400 kilometer.
- Det har skjedd mye på fire år. I 2020 var det bare Tesla som leverte biler som kunne kjøre mer enn 500 kilometer. Nå er det en rekke bilmodeller i alle prisklasser som gjør det samme, sier NAF-rådgiveren.
Ladehastighet vel så viktig
Hvor langt elbilene kan kjøre, har stabilisert seg de siste par årene. Nå håper NAF utviklingen innen batteriteknologi ikke bare kommer i form av større batterier, men mer strømgjerrige modeller.
- Det er ikke særlig bærekraftig å stadig sette større batterier i bilene. Det gjør bilene tyngre og sliter mer på veiene. Innovasjonen må skje innen forbruk og lading så du kommer lengre hver gang du lader. Det vil vi følge med på fremover, sier Nils Sødal.
Og det er akkurat innen ladingen de store sprangene er i ferd med å skje. I sommertesten til NAF og Motor i 2023 kom den første bilen som kan lade med inntil 300 kilowatt (kW) og i testen sist vinter kom det også en bil som kan lade med 350 kW.
- I testen vi gjennomfører om en drøy uke har vi med nok en bil som har brutt grensen med 300 kilowatts hurtiglading, sier Sødal og legger til:
- Rask lading er vel så viktig som rekkevidde på langturene, men det samme er brukervennligheten. Mange modeller hjelper deg nå å planlegge og forberede ladestoppet så du kommer deg raskest mulig videre. Pauser skal du ta uansett etter et par timers kjøring. NAFs elbiltester viser at du nå kan komme deg veldig raskt videre, avslutter han.
Tabell
Hva er viktigste årsak til at du ikke vil velge elbil?
|
TOTAL
|
Med de nye avgiftene føles elbil som et usikkert kjøp
|
10 %
|
Jeg finner ikke en elbil som passer mitt behov og min lommebok
|
17 %
|
Jeg liker ikke elbil
|
29 %
|
Jeg kan ikke lade bilen hjemme
|
8 %
|
Jeg er usikker på elbilenes rekkevidde om vinteren
|
19 %
|
Elbiler lader for sakte
|
6 %
|
Jeg er bekymret for at mine kjøredata blir sendt til produsenten
|
1 %
|
Annet, skriv inn
|
12 %
|
Kilde: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat. Representativt utvalg på 1207 respondenter, hvorav 284 har svart at de ikke skal ha elbil som neste bil. Undersøkelsen er gjennomført i mai 2024.
|