- Det grønne skiftet går ekstremt fort i Norge nå. Rundt 650 000 biler på norsk veier har i dag stikkontakt. Nesten tre av fire av disse er helt elektriske. Vi kommer til å passere en halv million elbiler på norske veier denne våren, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Disse tallene viser at nybilkjøp er dramatisk endret sammenliknet med for få år siden. Det ble for eksempel kun solgt 7000 nye dieselbiler i løpet av hele 2021, ifølge tall fra Opplysningsvesenet for veitrafikken (OFV). Det er halvparten av antall elbiler som ble solgt bare i desember.
- Det er en stor og historisk endring vi er vitne til. Når man vet at gjennomsnittlig levetid for en bil er rundt 19 år betyr dette rett og slett at om et par tiår vil det ikke være mange bensin- eller dieselbiler igjen på norske veier, sier han.
I 2021 var nesten to av tre nye biler en elbil. Myndighetenes mål er at dette salget skal være 100 prosent i 2025.
- Sannsynligvis blir det derfor enda større andel elbil-salg i år enn det var i fjor, sier han. - Om trenden fra de siste årene fortsetter vil elbilandelen av alle nye biler ligger på nærmere 75 prosent i år, mot 65 prosent i 2021, sier han. - Kanskje vil tallet bli enda høyere når tallene så langt i år melder om 88 prosent elbilandel i bilsalget, fortsetter han.
Denne utviklingen er ikke bare drevet av norske avgiftsfordeler. I EU jobber man seriøst med å få ned utslipp fra nye personbiler. De siste planene sier at alle nye biler i Europa skal være nullutslippsbiler fra 2035, i praksis etter all sannsynlighet være elbiler. Dette har satt bilprodusentene under et enormt omstillingspress, men stadig flere leverer.
- Framover kommer det mange spennende elektriske modeller, i et marked som gradvis blir mer og mer modent. Vi er nå i en gyllen fase hvor vi i Norge nyter fordelen av en EU-drevet teknologisk utvikling, samtidig som elbilen i Norge ikke har noen kjøpsavgifter, forklarer han.
Braadland mener at en framtidsrettet bilpolitikk nå dreier seg om å få på plass bedre informasjon til elbil-kjøperne. I 2022 skal det kanskje selges 130 000 nye elbiler. Likevel er det svært vanskelig for forbrukere å navigere seg i dette nybilmarkedet. Å få sammenliknbare og reelle tall fra forhandlerne om for eksempel vinterrekkevidde og bilens ladefart er vanskelig. Regelen er at forhandlerne gjerne oppgir det svært uforpliktende og vage “opptil” eller “inntil”, både på rekkevidde og ladefart.
- NAF gjennomfører derfor nå i januar verdens største vintertest av elbiler, hvor vi skaffer sammenliknbare tall for både vinterrekkevidde og ladefart på nærmere 30 nye elbilmodeller, slik at forbrukerne har et sted å starte, sier han. - Vi har testet nye elbiler siden vinteren 2020. Så basen vår begynner å bli stor og gir viktig informasjon til bilkjøperne, avslutter Thor Egil Braadland.
|