Fra nyttår innførte regjeringen en ny vektavgift på alle nye biler. Avgiften slår spesielt hardt ut på prisen på elbiler, siden de veier mer enn bensin- og dieselbiler på grunn av batteripakka. En rekke elbiler blir over 20 000 kroner dyrere med den nye avgiften. Samtidig er bilsalget ned med 12 prosent mot samme periode i fjor, og bilbransjen melder om kansellerings-storm.
- Den avgiften ble innført nærmest over natten i budsjettet i fjor, og bør fjernes like raskt, i revidert budsjett som kommer i mai , sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF. Hun forklarer:
- Salgstallene er kraftig ned. Både rente, valuta og avgifter påvirker folks mulighet til å skaffe seg ny bil. Da kan den ekstra vektavgiften være tungen på vektskålen som gjør at folk ikke bytter ut bilen. Vi ser at i befolkningen er det sterk støtte til at elbilene fortsatt skal ha avgiftsfordeler, sier hun.
Sterk støtte til lave elbilavgifter
I NAFs elbilmonitor, utført av Norstat i januar i år, svarer hele 43 prosent at de mener elbilene bør ha fritak for kjøpsavgift. Dette er den elbilfordelen som flest støtter, kun slått av bompenger hvor 45 prosent mener elbilene bør ha bompenge-rabatt.
Nå står begge disse elbilfordelene for fall, med både vektavgift og moms på kjøp, og et høyere tak for hvor mye bompenger elbilene må betale fra nyttår.
Avgift som slår beina under elbil-mål
- Vektavgiften bør bli den kortest levende avgiften Norge har sett. Regjeringen har et mål om at alle nye biler skal være elbiler. Samtidig innfører de plutselig en helt ny avgift som gjør det mye dyrere å kjøpe elbiler. Det virker som om høyre hånd ikke aner hva venstre hånd holder på med, sier Handagard.
Vektavgiften er på 12,50 kroner per kilo bil over 500 kilo. Avgiften gjelder alle nye biler; både elbiler, hybrider og bensin- og dieselbiler.
NAF mener den sterke støtten til avgiftsfordeler for elbil, og det sviktende bilsalget er gode grunner til at den omstridte vektavgiften bør bli kortlevd.
Bilsalget hittil i 2022, tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nybilsalget i perioden 01.01-23.04 i hhv 2023 og 2022.
Drivstoff
|
2023
|
2022
|
Total for rapport
|
33 751
|
38 537
|
Bensin
|
401
|
1 303
|
Bensin Hybrid
|
2 079
|
1 558
|
Bensin Plugin Hybrid
|
1 851
|
2 854
|
Diesel
|
857
|
1 192
|
Diesel Plugin Hybrid
|
43
|
120
|
Elektrisitet
|
28 520
|
31 507
|
Hydrogen
|
|
3
|
|