Pressemelding
NAF -
10.07.2009
NAFs bensinstasjontest:
NAFs bensinstasjontest avslører nok en gang manglende kunnskap om bil ved enkelte av landets bensinstasjoner, og NAF etterlyser fortsatt bedre service og kompetanse på bilrelaterte spørsmål.
Manglende kunnskap om bil
- Vi som forbrukere og kunder må kunne forvente et minstemål av kunnskap om de bilproduktene bensinstasjonene selger, uttaler Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Selv om de fleste stasjonskjedene kom greit ut av testen er det dessverre enkeltstasjoner som ikke når helt opp. NAF vil fortsette å følge nøye med videre og om nødvendig gjennomføre enda flere stikkprøver for å teste om nivået bedrer seg fremover, sier Engebretsen.
Resultatene
NAF har det siste halvannet året foretatt tre tester av bensinstasjoner. To av testene, januar 2008 og juni 2009, hadde fokus på service og kompetanse. Tredje testen, mars 2009, omfattet kun lufttrykksmålerne hvor testresultatene var meget oppsiktsvekende positive.
NAF har en halv million medlemmer som hver dag handler for store summer hos landets bensinstasjoner. NAF mener at det bør være rimelig å forvente at bensinstasjonene i tillegg til å selge boller, pølser og drivstoff, kan yte en viss service og kompetanse i tilknytning til de biltekniske artiklene de selv selger. Derfor har NAF nok en gang gjort en stikkprøvetest av landets tre største bensinstasjonkjeder for å teste kunnskapen. Bensinstasjonene ble oppsøkt to ganger på samme dag, en gang på dagskiftet og en gang på kveldsskiftet, forteller Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Oppnåelig poengsum pr stasjon var 36 poeng.
Regionalt gj.snitt 2009 Esso Shell Statoil T.snitt
Nord (2. plass i 2008) 36 29 36 33,66
Øst (1. plass i 2008) 24 32 26 27,33
Sør (4. plass i 2008) 21 27 19 22,33,
Vest (3. plass i 2008) 14 20 19 17,66
Landsgjennomsnittet 2009
Shell (2. plass i 2008) 27,00
Statoil (3. plass i 2008) 25,00
Esso (1. plass i 2008) 23,75
Snitt 25,25
NAF har klart sett at noen av bensinselskapene har forbedret seg etter forrige test. Ser man på regionale områder så er det trygt og greit i nord, uansett bensinselskap. Men ellers i landet er det en del bensinstasjoner hvor betjeningen absolutt ikke forlater kassa for å hjelpe en bilist med å finne en lyspære, vindusvisker eller riktig olje. Det gjennspeiler seg i testen at mange ikke kunne bruke katalogene som var til stede for å finne riktig vare. I tillegg lå katalogene som regel ved produktene, og ikke ved kassabetjeningen som var lenket fast til kassa. På dagtid var muligheten større for å få hjelp, men på kveldstid var det minimalt med betjening.
Det er særlig bekymringsfullt at det er kunnskap om de mest vitale temaene for bilens maskineri og sikkerhet, som motorolje, vindusviskere og lyspærer, det skorter på. - NAF mener derfor at det er et minimumskrav å få informasjon om de produktene bensinstasjonene selv selger, sier Engebretsen.
For mye boller og pølser?
NAF synes det er viktig å fokusere på den fallende biltekniske servicen på bensinstasjonene.
- Vi er bekymret for at bensinstasjonskjedene glemmer at kundene deres først og fremst er bilister, og at de satser for mye på boller og pølser i forhold til god bilservice. Og det holder heller ikke med å unnskylde seg med at det er blitt så vanskelig med å skifte lyspære. Det er fortsatt mange biltyper som er enkle. Hvorfor kan ikke betjeningen like lett lese en lyspærekatalog som de kan lese oppskriften på å steke boller, spør Engebretsen.
Manglende kunnskap om bil
- Vi som forbrukere og kunder må kunne forvente et minstemål av kunnskap om de bilproduktene bensinstasjonene selger, uttaler Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Selv om de fleste stasjonskjedene kom greit ut av testen er det dessverre enkeltstasjoner som ikke når helt opp. NAF vil fortsette å følge nøye med videre og om nødvendig gjennomføre enda flere stikkprøver for å teste om nivået bedrer seg fremover, sier Engebretsen.
Resultatene
NAF har det siste halvannet året foretatt tre tester av bensinstasjoner. To av testene, januar 2008 og juni 2009, hadde fokus på service og kompetanse. Tredje testen, mars 2009, omfattet kun lufttrykksmålerne hvor testresultatene var meget oppsiktsvekende positive.
NAF har en halv million medlemmer som hver dag handler for store summer hos landets bensinstasjoner. NAF mener at det bør være rimelig å forvente at bensinstasjonene i tillegg til å selge boller, pølser og drivstoff, kan yte en viss service og kompetanse i tilknytning til de biltekniske artiklene de selv selger. Derfor har NAF nok en gang gjort en stikkprøvetest av landets tre største bensinstasjonkjeder for å teste kunnskapen. Bensinstasjonene ble oppsøkt to ganger på samme dag, en gang på dagskiftet og en gang på kveldsskiftet, forteller Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Oppnåelig poengsum pr stasjon var 36 poeng.
Regionalt gj.snitt 2009 Esso Shell Statoil T.snitt
Nord (2. plass i 2008) 36 29 36 33,66
Øst (1. plass i 2008) 24 32 26 27,33
Sør (4. plass i 2008) 21 27 19 22,33,
Vest (3. plass i 2008) 14 20 19 17,66
Landsgjennomsnittet 2009
Shell (2. plass i 2008) 27,00
Statoil (3. plass i 2008) 25,00
Esso (1. plass i 2008) 23,75
Snitt 25,25
NAF har klart sett at noen av bensinselskapene har forbedret seg etter forrige test. Ser man på regionale områder så er det trygt og greit i nord, uansett bensinselskap. Men ellers i landet er det en del bensinstasjoner hvor betjeningen absolutt ikke forlater kassa for å hjelpe en bilist med å finne en lyspære, vindusvisker eller riktig olje. Det gjennspeiler seg i testen at mange ikke kunne bruke katalogene som var til stede for å finne riktig vare. I tillegg lå katalogene som regel ved produktene, og ikke ved kassabetjeningen som var lenket fast til kassa. På dagtid var muligheten større for å få hjelp, men på kveldstid var det minimalt med betjening.
Det er særlig bekymringsfullt at det er kunnskap om de mest vitale temaene for bilens maskineri og sikkerhet, som motorolje, vindusviskere og lyspærer, det skorter på. - NAF mener derfor at det er et minimumskrav å få informasjon om de produktene bensinstasjonene selv selger, sier Engebretsen.
For mye boller og pølser?
NAF synes det er viktig å fokusere på den fallende biltekniske servicen på bensinstasjonene.
- Vi er bekymret for at bensinstasjonskjedene glemmer at kundene deres først og fremst er bilister, og at de satser for mye på boller og pølser i forhold til god bilservice. Og det holder heller ikke med å unnskylde seg med at det er blitt så vanskelig med å skifte lyspære. Det er fortsatt mange biltyper som er enkle. Hvorfor kan ikke betjeningen like lett lese en lyspærekatalog som de kan lese oppskriften på å steke boller, spør Engebretsen.