Pressemelding

Nordkapp Ap, årsmøteuttalelse - 01.03.2022

NAP Rassikring av E69

Nordkapp Arbeiderparti krever tryggere veier og forventer at Statens Vegvesen gjennomfører flere rassikringstiltak på E69 fra Olderfjord til Nordkapp. Innbyggere og næringsliv, bilister og transportører fortjener trygge og forutsigbare veier.   

 

Hvert år, i takt med vinter, snøfall og dårlig vær, stiger utryggheten til de veifarende til og fra og i Nordkapp kommune betraktelig. Vinteren 2021/2022 er intet unntak. Det har gått store ras allerede, heldigvis uten menneskelige eller materielle skader. Ras og rasfare er en alltid tilstedeværende risiko og frykt. Det er uholdbart og reduserer livskvaliteten til folk. I tillegg reduserer det forutsigbarheten i hverdagen med de konsekvenser det har for næringsliv og transportører. Snøskred og frykt for snøskred er en stor samfunnsutfordring.

 

Nordkapp Arbeiderparti er glad for realisering av både rassikring av Ytre Sortvika, som kom for noen år siden og for bygging av ny Skarvbergtunell som pågår nu. Vi ser virkelig fram til at ny Skarvbergtunell kan tas i bruk og folk slipper å kjøre gjennom rasområdene nord om dagens Skarvbergtunell, men det er fortsatt 20 registrerte raspunkt igjen på E 69, som må sikres. 8 av dem kategorisert med høy og middels skredfaktor.

 

Nordkapp Arbeiderparti kommer til å kreve tiltak til rassikring helt til veiene våre er trygge. Dette gjelder også fylkeskommunen og fylkesveiene 8048 til Kamøyvær og 8050 til Nordvågen. Vi vil akseptere mer kostnadseffektive løsninger med for eksempel digital overvåking og aktiv skredkontroll i påvente av permanente løsninger’. For oss er det viktigste å sørge for så høy grad av trygghet på veiene som mulig.

 

Sendes: SVV og fylkeskommunen

 

 

FAKTA

 

Raspunkt på E 69 Olderfjord – Nordkapp

 

Stedsnavn

Type skred

Planlagt tiltak

Kostnadsoverslag (mill. 19-kr)

Skredfaktor kategori

Lengde

Skipsfjorden I

Snø, stein

Utflytting av veg, voll, sikring med nett og bolt og terrengtiltak

135,0

Høy

2148

Sarnespollen I

Snø

Støtteforbygning og snøskjerm

20,0

Middels

50

Alfbaklia I

Snø

Snøskjerm og støtteforbygning

25,0

Middels

220

Sarnespollen II

Snø

Støtteforbygning og snøskjerm

Ikke vurdert

Middels

40

Sarnespollen III

Snø

Støtteforbygning og snøskjerm

Ikke vurdert

Middels

40

Alkeberget

Snø, stein

Snøskjerm og fanggrøft

20,0

Middels

620

Holmbukt

Snø

Støtteforbygninger

15,0

Middels

57

Skipsfjorden II

Snø

Støtteforbygning og voll

50,0

Middels

269

Svabergan

Snø, Sørpe

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

585

Skarvbergvika

Snø, stein

Utbedres ifm. Ny Skarvbergtunnell

 

Lav

30

Nova

Snø

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

978

Reinelv I

Snø

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

120

Indre Molvik

Snø

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

61

Ole Arntsenvika

Snø

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

50

Sariselva

Snø

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

81

Alfbaklia II

Snø

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

15

Ytre Sortvik N

Snø, stein

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

35

Porsangervika

Snø

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

35

Kobbholet

Snø

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

200

Vesterpollen

Snø

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

1203

 

 

 

Raspunkt fylkesveier i Nordkapp

 

Vei

Sted

Type skred

Planlagt tiltak

Kostnadsoverslag (mill. 19-kr)

Skred-faktor kategori

Lengde

Fv 8050

Veien til Nordvågen Elvebotn I

snø

Forlenge skredoverbygg (Alt. tiltak 300m snøskjerm og 250m støtteforbygning, 10 mill eks mva og bhk)

110,0

Middels

206 m

Fv 8050

Veien til Nordvågen Elvebotn II

Snø, stein

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

350 m

Fv 8048

Kamøyvær I

Snø, stein

Snøskjerm og fanggjerde

10,0

Middels

360 m|

Fv 8048

Kamøyvær II

Snø, stein

Ikke planlagt

Ikke vurdert

Lav

248 m

 

(kilde: Statens Vegvesens rapport «Skredsikringsbehov langs riks- og fylkesvei i Nordland, Troms og Finnmark – desember 2019)

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS