Pressemelding
NAP Rassikring av E69
Nordkapp Arbeiderparti krever tryggere veier og forventer at Statens Vegvesen gjennomfører flere rassikringstiltak på E69 fra Olderfjord til Nordkapp. Innbyggere og næringsliv, bilister og transportører fortjener trygge og forutsigbare veier.
Hvert år, i takt med vinter, snøfall og dårlig vær, stiger utryggheten til de veifarende til og fra og i Nordkapp kommune betraktelig. Vinteren 2021/2022 er intet unntak. Det har gått store ras allerede, heldigvis uten menneskelige eller materielle skader. Ras og rasfare er en alltid tilstedeværende risiko og frykt. Det er uholdbart og reduserer livskvaliteten til folk. I tillegg reduserer det forutsigbarheten i hverdagen med de konsekvenser det har for næringsliv og transportører. Snøskred og frykt for snøskred er en stor samfunnsutfordring.
Nordkapp Arbeiderparti er glad for realisering av både rassikring av Ytre Sortvika, som kom for noen år siden og for bygging av ny Skarvbergtunell som pågår nu. Vi ser virkelig fram til at ny Skarvbergtunell kan tas i bruk og folk slipper å kjøre gjennom rasområdene nord om dagens Skarvbergtunell, men det er fortsatt 20 registrerte raspunkt igjen på E 69, som må sikres. 8 av dem kategorisert med høy og middels skredfaktor.
Nordkapp Arbeiderparti kommer til å kreve tiltak til rassikring helt til veiene våre er trygge. Dette gjelder også fylkeskommunen og fylkesveiene 8048 til Kamøyvær og 8050 til Nordvågen. Vi vil akseptere mer kostnadseffektive løsninger med for eksempel digital overvåking og aktiv skredkontroll i påvente av permanente løsninger’. For oss er det viktigste å sørge for så høy grad av trygghet på veiene som mulig.
Sendes: SVV og fylkeskommunen
FAKTA
Raspunkt på E 69 Olderfjord – Nordkapp
Stedsnavn |
Type skred |
Planlagt tiltak |
Kostnadsoverslag (mill. 19-kr) |
Skredfaktor kategori |
Lengde |
Skipsfjorden I |
Snø, stein |
Utflytting av veg, voll, sikring med nett og bolt og terrengtiltak |
135,0 |
Høy |
2148 |
Sarnespollen I |
Snø |
Støtteforbygning og snøskjerm |
20,0 |
Middels |
50 |
Alfbaklia I |
Snø |
Snøskjerm og støtteforbygning |
25,0 |
Middels |
220 |
Sarnespollen II |
Snø |
Støtteforbygning og snøskjerm |
Ikke vurdert |
Middels |
40 |
Sarnespollen III |
Snø |
Støtteforbygning og snøskjerm |
Ikke vurdert |
Middels |
40 |
Alkeberget |
Snø, stein |
Snøskjerm og fanggrøft |
20,0 |
Middels |
620 |
Holmbukt |
Snø |
Støtteforbygninger |
15,0 |
Middels |
57 |
Skipsfjorden II |
Snø |
Støtteforbygning og voll |
50,0 |
Middels |
269 |
Svabergan |
Snø, Sørpe |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
585 |
Skarvbergvika |
Snø, stein |
Utbedres ifm. Ny Skarvbergtunnell |
|
Lav |
30 |
Nova |
Snø |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
978 |
Reinelv I |
Snø |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
120 |
Indre Molvik |
Snø |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
61 |
Ole Arntsenvika |
Snø |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
50 |
Sariselva |
Snø |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
81 |
Alfbaklia II |
Snø |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
15 |
Ytre Sortvik N |
Snø, stein |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
35 |
Porsangervika |
Snø |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
35 |
Kobbholet |
Snø |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
200 |
Vesterpollen |
Snø |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
1203 |
Raspunkt fylkesveier i Nordkapp
Vei |
Sted |
Type skred |
Planlagt tiltak |
Kostnadsoverslag (mill. 19-kr) |
Skred-faktor kategori |
Lengde |
Fv 8050 |
Veien til Nordvågen Elvebotn I |
snø |
Forlenge skredoverbygg (Alt. tiltak 300m snøskjerm og 250m støtteforbygning, 10 mill eks mva og bhk) |
110,0 |
Middels |
206 m |
Fv 8050 |
Veien til Nordvågen Elvebotn II |
Snø, stein |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
350 m |
Fv 8048 |
Kamøyvær I |
Snø, stein |
Snøskjerm og fanggjerde |
10,0 |
Middels |
360 m| |
Fv 8048 |
Kamøyvær II |
Snø, stein |
Ikke planlagt |
Ikke vurdert |
Lav |
248 m |
(kilde: Statens Vegvesens rapport «Skredsikringsbehov langs riks- og fylkesvei i Nordland, Troms og Finnmark – desember 2019)