Pressemelding
NHO Arktis om forslag til statsbudsjett for 2023
- Samfunnene i Nord-Norge vil kunne tape stort når staten nå pålegger næringslivet enorme skatte- og avgiftsøkninger. Slik reagerer regiondirektør i NHO Arktis, Sigrid Ina Simonsen, på regjeringens forslag til statsbudsjett som ble lagt frem i dag.
Å lempe enorme ekstraregninger på 44 milliarder over på bedrifter vil få konsekvenser for bedrifter og arbeidsplasser i nord.
-Dette er det siste bedriftene våre trenger. Det vi etterlyser er en forutsigbar næringspolitikk som gjør at bedriftene kan bidra til økt eksport, bærekraft, energiomstilling og å inkludere flere i arbeidslivet. Vi vet at et av svarene for å opprettholde levedyktige lokalsamfunn i hele landet er å skape flere jobber i næringslivet, sier Simonsen.
- Vi har mange mindre familieeide selskaper som er hjørnesteiner i lokalsamfunnene, som rammes veldig hardt nå, sier regiondirektøren. Dette gjelder både innenfor reiseliv, sjømat, bygg og anlegg og industrien generelt. Mange sliter fortsatt med å komme seg på beina igjen etter pandemien. I tillegg øker det generelle kostnadsnivået.
-I den krevende tiden vi står i må alle være med å bidra, men det som skjer nå er at regjeringen legger hovedbyrden av ansvaret på næringslivet. Vi har fått tilbakemeldinger fra mange bedrifter om at store investeringsprosjekter er lagt på is, og dette vil ramme knallhardt utover i leverandørkjeden, advarer NHO Arktis’ regiondirektør, Sigrid Ina Simonsen.
Samferdsel
For bedriftene i nord er bedre samferdselsløsninger helt avgjørende for videre vekst og utvikling i våre lokalsamfunn. NHO Arktis registrerer at flere store og viktige veiprosjekter ikke er å finne i Statsbudsjettet for 2023. Hvis man vil legge til rette for jobb- og verdiskaping i hele landet må man også bygge nødvendig infrastruktur, sier regiondirektør i NHO Arktis, Sigrid Ina Simonsen.
Når verken E6 Olderdalen – Langslett, Nordkjosbotn – Hatteng, E45 Kløfta eller E8 Flyplasstunnel med ny vei til Tromsø lufthavn eller andre prosjekter på riksvegnettet i Troms og Finnmark prioriteres av regjeringa, kan ikke næringslivet i Troms og Finnmark si seg fornøyde. Heller ikke ny tverrforbindelse med flyplasstunnel i Tromsø er å finne i forslaget til statsbudsjett, konkluderer regiondirektøren. Vi registrerer at det kan skje utbedringer langs RV 94, og er spent på omfanget av disse utbedringene.
-Det er positivt at igangsatte prosjekter som E8 Sørbotn–Laukslett, E6 Kvænangsfjellet, Porsanger kommune og E69 Skarvbergtunnelen bevilges penger, slik at de kan ferdigstilles.
-Ut over dette forventer vi at partene fremforhandler en byvekstavtale, der staten stiller opp med investeringsmidler langt utover det som er lagt inn i statsbudsjetter for 2023 til større vegutbedringer, sier Simonsen. De 35 millionene som er lagt på bordet er langt fra det vi forventer av staten. Nå skal næringslivet i Tromsø betale et stort bidrag inn til felleskassen for å få finansiert etterlengta prosjekter. Da er det svært uheldig at Staten allerede nå reduserer sitt bidrag, sier Simonsen.
Kompetanse
Regjeringa foreslår å øke tilskuddet til «Fagbrev på jobb»-ordninga til 60 millioner kroner, mot 46 millioner i 2022. Ordningen gir voksne en mulighet til å ta fagbrev mens de er i jobb og får lønn.
NHO Arktis mener “Fagbrev på jobb” er en treffsikker ordning som imøtekommer mange av de behovene arbeidsmarkedet har. Nord-Norge har både mange ufaglærte og et stort kompetansegap, og vi anser denne ordningen som en av flere gode tiltak som svarer ut den utfordringen. Antall søkere på “Fagbrev til jobb”-ordningen har vært stor etter at den ble innført. At regjeringen nå styrker ordningen, er positivt.
-Dette er en ordning som bør gis til alle kvalifiserte kandidater, der bedriften kan dokumentere at de kan gi faglig opplæring i bedriften, mener regiondirektør i NHO Arktis, Sigrid Ina Simonsen.
Svalbard
For Svalbard kuttes budsjettet med 14, 6 prosent fra fjoråret til 245 millioner. Det er et ganske markant nedtrekk i Svalbardbudsjettet i forbindelse med at bolig, skred og erosjonssikringsprosjektene, samt at oppryddingsprosjektet i Svea går mot en avslutning. Det er viktig å være klar over den økonomiske aktiviteten dette har hatt for lokale bedrifter generelt, og for bygg og anlegg spesielt.
-Når vi nå i tillegg skal legge ned de siste industriarbeidsplassene i gruva så er det viktigere enn noen gang at det satses på næringsutvikling i Longyearbyen- sier styreleder i NHO Arktis, Terje Aunevik.