Pressemelding
Steinar Hansen, Havnefogd, Nordkapp Havn KF -
26.07.2006
NORDKAPP HAVN DRIVER IKKE PIRATVIRKSOMHET
Jeg vil starte med å takke for leserinnlegget ”Nordkapp Havn med nytt røvertokt i Skarsvåg”. Det er helt riktig å rette kritikken mot meg, istedenfor å la aggresjonen gå ut over mine ansatte, de handler kun på mine vegne, og i tråd med lovlig fattede vedtak.
Ja, for havnestyret har faktisk vedtatt at flytebryggen skal flyttes til Honningsvåg. Lokalavisen var for første gang ikke til stede under havnestyremøtet, og vedtaket ble heller ikke referert i avisa etterpå. Bryggen har ligget uvirksom i to år, og kan ikke kobles på eksisterende tenderbrygge.
For de som har fulgt med i avisen har M/S Maursund vært på oljevernøvelse i Gjesvær forrige uke, på vei tilbake til Honningsvåg hadde vi gratis transport av flytebryggen. At transporten falt sammen med cruisebåt anløp er det været som bestemte, brygga har uansett avtjent sin verneplikt som tenderbrygge.
Skarsvåg har en ny tenderbrygge, at man under installasjon i 2004 flyttet en av de nye seksjonene til fiskeriformål i Storbukt bør være innlysende. Kystverket bevilger midler til installasjon av flytebrygger til fiskeriformål, ikke tender brygger for cruiseskip. Brygga holdt på og bli feil plassert i forhold til tilskuddets intensjon, og kontroll utvalget har da også kritisert daværende havnestyre for dette.
Disponeringene ble gjort før min tid som havnefogd, godt håndverk medførte imidlertid en løsning som hindret at havna ble svartelistet i forhold til fremtidige tilskudd. Var saken ubehagelig, JA!
Så til neste punkt, når man henvender seg til meg bør man være klar over følgende. Nordkapp Havn/IUA Midt Finnmark består saksbehandlingsmessig kun av en person, havnefogden. Når vi jobber med å legge til rette for oljeomlasting, arktisk beredskapssenter, havnedistrikt med Porsanger, legger nye flytebrygger i Gjesvær, forbereder oljevernøvelse og cruisemarkedsførings prosjekt samtidig som vi er midt i cruise sesongen, da kan det hende at jeg ikke har tid til å ta en telefonsamtale der og da. Men to cruiseskip skal kunne utføre tendering mot en flytebrygge rimelig greit, jeg har selv vært med på dette noen ganger. Havnas sikkerhetsoffiser var til stede, og hans tilbakemelding var at tenderingen i Skarsvåg gikk bra. Cruiseskipene har da heller ikke gitt negativ tilbakemelding på operasjonen.
Skulle cruiserederiene seriøst be om mer tenderbrygge, skal jeg i rettferdighetens navn vite og ta det opp i en egen havnestyre sak. Vi er imidlertid, av to rederier, og flere kapteiner blitt oppfordret på det sterkeste å gjøre noe med kaiforholdene i Honningsvåg, derfor cruisekai prosjektet.
Når det gjelder Hornvika saksbehandlingen, og andre saker for den del, er det en ting som må presiseres. Nordkapp Havn er tillagt forvaltnings ansvar for havnedistriktet innbefattet strandsonen. Det betyr at jeg skal involveres i saksgang fra starten av. Jeg setter pris på å legge på bordet gjennomarbeidede utredninger for mitt havnestyre. Jeg gjør ikke forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomo, havna skal drives etter forretningsmessige prinsipper, og det vil alltid ligge i bunnen når jeg utreder. Styret tar den endelige beslutningen!
Jeg forstår at Skarsvåginger kan oppleve cruisekai prosjektet i Honningsvåg som en trussel. Flytebrygge saken i 2004 falt ikke udelt positivt ut for Skarsvåg. Det bør imidlertid være lang vei derfra til å spinne provokasjons og konspirasjons teorier, det er direkte drepende for enhver positiv utvikling i kommunen. For Nordkapp Kommune og Nordkapp Havn er i siget, vi er med våre gode hjelper på mange kanter i ferd med å få i gang flere prosjekter. Vi har gått fra å være ett passivt forvaltnings organ, til å bli en aktiv pådriver og aktør. Vi prioriterer bevisst, og ikke alle som spør Nordkapp Havn får ett ja. Det må dessverre til for å skaffe resultater på sikt. Vi driver dog ikke pirat virksomhet, og flytter kun på det som rettmessig er vårt.
Lar man i denne omstillingen, sak være sak, og person være person, går man ikke i den samme fella som mange små kommuner som etter hvert kommer i fritt fall.
Jeg ønsker fremdeles å kunne stoppe i Skarsvåg med min familie og spise vaffelkaker og drikke kaffe.
Aida cruises varslet for en god stund siden at de ikke ønsket å anløpe Skarsvåg, og Nord Norge for den del, neste år. Ønsker en representant fra Skarsvåg å være med meg på rederibesøk til vinteren og overbevise dem om at de gjør en feil, er man hjertelig velkommen. Møkkaværet vi har hatt denne og forrige sommer er ødeleggende for både cruisehavna i Honningsvåg og Skarsvåg.
Ja, for havnestyret har faktisk vedtatt at flytebryggen skal flyttes til Honningsvåg. Lokalavisen var for første gang ikke til stede under havnestyremøtet, og vedtaket ble heller ikke referert i avisa etterpå. Bryggen har ligget uvirksom i to år, og kan ikke kobles på eksisterende tenderbrygge.
For de som har fulgt med i avisen har M/S Maursund vært på oljevernøvelse i Gjesvær forrige uke, på vei tilbake til Honningsvåg hadde vi gratis transport av flytebryggen. At transporten falt sammen med cruisebåt anløp er det været som bestemte, brygga har uansett avtjent sin verneplikt som tenderbrygge.
Skarsvåg har en ny tenderbrygge, at man under installasjon i 2004 flyttet en av de nye seksjonene til fiskeriformål i Storbukt bør være innlysende. Kystverket bevilger midler til installasjon av flytebrygger til fiskeriformål, ikke tender brygger for cruiseskip. Brygga holdt på og bli feil plassert i forhold til tilskuddets intensjon, og kontroll utvalget har da også kritisert daværende havnestyre for dette.
Disponeringene ble gjort før min tid som havnefogd, godt håndverk medførte imidlertid en løsning som hindret at havna ble svartelistet i forhold til fremtidige tilskudd. Var saken ubehagelig, JA!
Så til neste punkt, når man henvender seg til meg bør man være klar over følgende. Nordkapp Havn/IUA Midt Finnmark består saksbehandlingsmessig kun av en person, havnefogden. Når vi jobber med å legge til rette for oljeomlasting, arktisk beredskapssenter, havnedistrikt med Porsanger, legger nye flytebrygger i Gjesvær, forbereder oljevernøvelse og cruisemarkedsførings prosjekt samtidig som vi er midt i cruise sesongen, da kan det hende at jeg ikke har tid til å ta en telefonsamtale der og da. Men to cruiseskip skal kunne utføre tendering mot en flytebrygge rimelig greit, jeg har selv vært med på dette noen ganger. Havnas sikkerhetsoffiser var til stede, og hans tilbakemelding var at tenderingen i Skarsvåg gikk bra. Cruiseskipene har da heller ikke gitt negativ tilbakemelding på operasjonen.
Skulle cruiserederiene seriøst be om mer tenderbrygge, skal jeg i rettferdighetens navn vite og ta det opp i en egen havnestyre sak. Vi er imidlertid, av to rederier, og flere kapteiner blitt oppfordret på det sterkeste å gjøre noe med kaiforholdene i Honningsvåg, derfor cruisekai prosjektet.
Når det gjelder Hornvika saksbehandlingen, og andre saker for den del, er det en ting som må presiseres. Nordkapp Havn er tillagt forvaltnings ansvar for havnedistriktet innbefattet strandsonen. Det betyr at jeg skal involveres i saksgang fra starten av. Jeg setter pris på å legge på bordet gjennomarbeidede utredninger for mitt havnestyre. Jeg gjør ikke forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomo, havna skal drives etter forretningsmessige prinsipper, og det vil alltid ligge i bunnen når jeg utreder. Styret tar den endelige beslutningen!
Jeg forstår at Skarsvåginger kan oppleve cruisekai prosjektet i Honningsvåg som en trussel. Flytebrygge saken i 2004 falt ikke udelt positivt ut for Skarsvåg. Det bør imidlertid være lang vei derfra til å spinne provokasjons og konspirasjons teorier, det er direkte drepende for enhver positiv utvikling i kommunen. For Nordkapp Kommune og Nordkapp Havn er i siget, vi er med våre gode hjelper på mange kanter i ferd med å få i gang flere prosjekter. Vi har gått fra å være ett passivt forvaltnings organ, til å bli en aktiv pådriver og aktør. Vi prioriterer bevisst, og ikke alle som spør Nordkapp Havn får ett ja. Det må dessverre til for å skaffe resultater på sikt. Vi driver dog ikke pirat virksomhet, og flytter kun på det som rettmessig er vårt.
Lar man i denne omstillingen, sak være sak, og person være person, går man ikke i den samme fella som mange små kommuner som etter hvert kommer i fritt fall.
Jeg ønsker fremdeles å kunne stoppe i Skarsvåg med min familie og spise vaffelkaker og drikke kaffe.
Aida cruises varslet for en god stund siden at de ikke ønsket å anløpe Skarsvåg, og Nord Norge for den del, neste år. Ønsker en representant fra Skarsvåg å være med meg på rederibesøk til vinteren og overbevise dem om at de gjør en feil, er man hjertelig velkommen. Møkkaværet vi har hatt denne og forrige sommer er ødeleggende for både cruisehavna i Honningsvåg og Skarsvåg.