Nordmenn er blitt elbiltøffinger, og legger ut på langtur:
– Det er stadig flere som drar på på europaferie med elbilen. Å kjøre frem og tilbake til Spania, Nord-Italia og Syd-Frankrike er slettes ikke uvanlig. Nordmenn er i verdenstoppen i erfaring med elbil, og derfor er ladeskrekk et stadium som egentlig er tilbakelagt for flere år siden, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
I takt med at elbilandelen bare øker og øker her i landet, opplever forsikringsselskapene også mer elbiltrøbbel når nordmenn på utenlandsferie både i Norden og Europa for øvrig.
– I fjor hadde vi en forsikringskunde som hadde kjørt elbilen til Tyrkia, og trengte verkstedhjelp der, sier kommunikasjonssjefen i If.
Med enkelte merker kan det være utfordrende å få assistanse i nærheten av der problemet oppstår, understreker han.
Bilen bryter sammen på Autobahn
– Her til lands er reparasjon av elbil «en vanlig dag på jobben» for bilverkstedene. Slik trenger det ikke å være i enkelte europeiske land. Det kan ta lang tid å få tak i deler, og i enkelte tilfeller må elbilen fraktes langt for å få den reparert, sier han.
Han mener det er viktig å sjekke at bilen er i tipp-topp stand før bilferien. Det gjelder uansett, både for fossildrevne biler og elbiler:
– I sommermånedene får vi inn flere saker med alvorlige bilhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at bilen bryter sammen på Autobahn, sier Clementz.
Problemer allerede i Sverige
Sverige, Danmark og Tyskland er de landene hvor det oppstår mest trøbbel på veien for nordmenn på bilferie, viser skade- og veihjelpsstatistikken til If. Men det er også mange saker fra Frankrike og Italia.
Typiske bilskadesaker i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer. Startproblemer, utelåsing fra egen bil, innbrudd i bilen og bulking er også vanlig.
I løpet av sommeren får If vanligvis inn rundt 500 henvendelser fra nordmenn med biltrøbbel i Europa utenfor Norden.
I tillegg kommer alle skader og veihjelp i de nordiske landene.
– If er Nordens største forsikringsselskap, så biltrøbbel i Norden ser vi derfor på som «innenriksskader», sier Clementz.
Han er spent på om svak norsk krone vil føre til at mange dropper bilferie til Europa i sommer og legger den til Norge i stedet.
– Sørg uansett for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur, sier Clementz.
Dramatisk på Autobahn
For utenlandsfarerne: Trafikkmiljø, kjøreadferd og hastigheter kan være ganske annerledes nedover i Europa enn hva du og bilen din er vant til fra Norge, påpeker han.
– De aller fleste sjåfører og biler takler overgangen til høye hastigheter bra, men motorhavari i fremmed land på sterkt trafikkerte veier oppleves gjerne mer dramatisk enn hjemme i Norge, sier Clementz.
Bilberging og veihjelp i Europa er inkludert i forsikringene til de norske forsikringsselskapene, med en egenandel på noen hundrelapper. Hos If er egenandelen 750 kroner, og assistansebehovet påvirker ikke bonusen.
Hver femte bil i Norge er forsikret i If, ifølge bransjetall fra Finans Norge.
--
Tips før langturen med bil
- Nok olje, fersk bremsevæske, gode dekk og et oppladet batteri, er ting som bør være på plass før du drar i vei.
- Følg serviceintervallene til bilen. Ha også service først hvis bilen begynner å trekke på årene og det er lenge siden forrige gang.
- Husk å låse bilen forsvarlig, og ikke oppbevar bagasje i bilen som tyver kan finne interessant. Tøm bilen før tyven gjør det. De fleste hoteller har bagasjeoppbevaring som du kan bruke både før og etter inn- og utsjekking.
- I tide før avreise bør du bestille et såkalt Grønt kort av forsikringsselskapet, som er et bevis på at du kjører i bil som er forsikret. Det kan du vanligvis enkelt gjøre via nettsiden til selskapet ditt.
Kilde: Forsikringsselskapet If
|