Pressemelding
Nordmenn prioriterer fysisk aktivitet over tid med sine nærmeste - så lenge de slipper husarbeid
Den globale lederen innen robotstøvsugere, Roborock, feirer 10 år. I forbindelse med jubileet har Kantar, på vegne av Roborock, gjennomført en undersøkelse for å kartlegge nordmenns vaner og syn på rengjøring. Undersøkelsen gir innsikt i hvilke husarbeidsoppgaver nordmenn helst unngår, samt hvor likestilt fordelingen av husarbeid er i 2024.
Nordmenns holdninger til rengjøring er ikke de samme som for 10 år siden – mye takket være teknologi og smarte løsninger. Det som tidligere ble sett på som tidskrevende og kjedelig husarbeid, har nå blitt enklere med robotstøvsugere som har funnet sin plass i mange norske hjem. Hele 31 prosent av respondentene oppgir at de eier en robotstøvsuger. Dette har ikke bare gjort rengjøringen mer effektiv, men også endret måten vi verdsetter tiden hjemme på.
Nordmenn ønsker mer tid til fysisk aktivitet, hobbyer og reise
Roborocks undersøkelse viser tydelig hva nordmenn ville brukt mer tid på om de slapp husarbeid. Øverst kommer trening og fysisk aktivitet (46 prosent), og fritidsinteresser og hobbyer (45 prosent). På tredjeplass finner vi ønsket om både mer tid til reiser (39 prosent) og kvalitetstid med familie og venner (38 prosent).
– Vårt mål er å gjøre hverdagen enklere for folk. Det var også hensikten med undersøkelsen. Vi ønsket å finne nye måter der vi kan gjøre en reell forskjell. Resultatene viser et stort potensial for å få til dette med innovativ og brukervennlig teknologi, sier Monique Dugarte Ramos, Nordic PR-manager i Roborock.
Alle vil lage mat, mens ingen vil vaske vinduer
Undersøkelsen viser at rengjøringen i norske hjem i stor grad er likt fordelt mellom kjønnene, men støvsugingen står flest kvinner for. 50 prosent av kvinnene oppgir at de støvsuger selv, mens tallet blant mennene ligger på 40 prosent. Hvem som liker, eller misliker, hva av husarbeid kommer også frem når man ser på de enkelte rengjøringsoppgavene.
Undersøkelsen viser at kvinner foretrekker vask og bretting av klær, mens menn heller vil ta oppvasken. Både matlaging og hagearbeid scorer høyt på listen over hvilke oppgaver nordmenn synes er morsomme – uavhengig av kjønn og alder. Når de kommer til de mest kjedelige oppgavene, er vindusvask og rengjøring av toalett klare vinnere.
– Fordelen med smarte løsninger i hjemmet er at man får mer tid til andre ting, og her kan robotstøvsugeren virkelig bidra. Undersøkelsen viser at hele 91 prosent av de som har kjøpt en robotstøvsuger er fornøyde med investeringen, sier Monique Dugarte Ramos i Roborock.
For ytterligere informasjon, kontakt:
Monique Dugarte Ramos, PR Manager Norden, monique.dugarte.ramos@roborock.com
Resultater fra undersøkelsen
– Hvilke aktiviteter ville du brukt mer tid på dersom du fikk mer tid til overs?
Trening og fysisk aktivitet |
46% |
Lese bøker |
37% |
Tilbringe mer tid med familie og venner |
38% |
Reise |
39% |
Hobbyer og fritidsinteresser |
45% |
Utdanning og personlig utvikling |
15% |
Avslapning og rekreasjon |
28% |
Se på filmer og serier |
21% |
Frivillig arbeid og samfunnsengasjement |
14% |
Matlaging og baking |
22% |
Annet |
2% |
Usikker, vet ikke |
7% |
– Hvilke husarbeidsoppgaver synes du er morsomst å utføre?
Husarbeid |
Menn |
Kvinner |
Støvsuging |
12% |
12% |
Oppvask |
11% |
9% |
Vasking og bretting av klær |
10% |
25% |
Rengjøring av bad/toalett |
8% |
11% |
Støvtørking av overflater |
5% |
8% |
Stryking |
4% |
9% |
Matlaging |
47% |
46% |
Feie eller moppe gulv |
6% |
6% |
Vindusvask |
8% |
8% |
Hagearbeid |
33% |
33% |
Annet – skriv inn |
1% |
1% |
Ingenting er morsomt |
13% |
12% |
Usikker, vet ikke |
6% |
6% |
– Hvilke husarbeidsoppgaver synes du er de kjedeligste?
Husarbeid |
Menn |
Kvinner |
Støvsuging |
18% |
26% |
Oppvask |
16% |
23% |
Vasking og bretting av klær |
23% |
20% |
Rengjøring av bad/toalett |
38% |
37% |
Støvtørking av overflater |
36% |
35% |
Stryking |
28% |
27% |
Matlaging |
11% |
15% |
Feie eller moppe gulv |
17% |
19% |
Vindusvask |
35% |
43% |
Hagearbeid |
16% |
10% |
Annet – skriv inn |
2% |
3% |
Ingenting er kjedelig |
6% |
5% |
Usikker, vet ikke |
3% |
2% |
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført i Norge av Kantar Media på vegne av Roborock, i perioden 4.-14. september 2024. I undersøkelsen deltok 1018 nordmenn i alderen 18-79 år. Utvalget er hentet fra et nasjonalt representativt webpanel, hvor deltakerne er rekruttert gjennom tilfeldige utvalg. Det forekommer ingen selvrekruttering i Kantars webpanel.
Om Roborock
Siden etableringen i 2014 har Roborock vært i front innen robotstøvsugerindustrien og distribuert produktene sine til over 170 land verden over. Den første kommersielt suksessrike robotstøvsugeren ble lansert i 2017 og inneholdt avansert lasermålingsteknologi og avanserte algoritmer for autonom rengjøring, noe som satte en industristandard. I dag eier én av fem nordmenn en robotstøvsuger, et tall som stadig øker.