For første gang presenterer Virke Kulturutsikter 2024, en analyse av hvordan det går med kreative næringer i Norge. Kulturutsikter ser både bakover og spår fremtiden i norsk kulturliv.
Publikumsinntektene for museer, kino, konsert/festival, scenekunst og visuell kunst økte med 157 prosent fra 2021 til 2022 (5,9 milliarder kroner). Virke anslår at veksten fortsatte med 390 millioner kroner i 2023. I 2024 anslår Virke at publikumsinntektene vil øke med 26 millioner kroner.
God fart
– 2022 var et bra år. Så kom 2023, det første hele året uten pandemi – som i mange tilfeller var enda bedre. Våre prognoser for 2024 er at norsk kulturbransje går godt, og at bruk og omsetning vil opprettholdes, sier bransjedirektør for kultur og opplevelser Rhiannon Hovden Edwards.
Torsdag ble det klart at Norges Bank holder styringsrenten uendret, og at det i andre halvdel av året trolig blir et rentekutt.
– Etter pandemien har det vært god fart i nordmenns kulturvaner. Pengene folk sparte seg opp under pandemien har gjort at mange har kunnet bruke pengene sine på kultur – til tross for dyrtid, sier Edwards.
Kulturutsikter går i dybden på de ulike segmentene i bransjen. I perioden er det trolig scenekunst som opplever størst inntektsvekst, med 11 prosent i 2023 og ytterligere 1 prosent i 2024. Veksten i scenekunst er særlig drevet av humorsegmentet, som er anslått å ha vokst med 34 prosent i 2023 og 7 prosent i 2024.
– Humorshow og stand-up blir stadig mer populært i Norge og 2024 ser ut til å kunne bli et skikkelig godt år for humor-Norge.
Tapt pandemi-generasjon
Kino er blant kulturtilbudene som trolig flater ut i 2024, og det kan tyde på at dørstokkmila vil spille inn.
– I fjor så vi en liten nedgang sammenlignet med før-pandeminivået for kinoene, og det til tross for Barbie/Oppenheimer-effekten. I 2024 vil også film-tørken på grunn av storstreiken i Hollywood i fjor slå inn, så det skal nok mye til for at det blir ny publikumsvekst for kinoene i år, sier Edwards.
Selv om prognosene for 2024 er lovende er det likevel én gruppe som skiller seg ut. Det er de unge mellom 16 og 24 år. I denne aldersgruppen ligger besøkstallene lengst bak det nivået de var på før pandemien.
– Det er viktig at vi ikke får en “tapt pandemi-generasjon” som aldri blir ordentlig kjent med gleden og fellesskapet man får av gode kulturopplevelser. Det unge er tross alt fremtidens publikum.
|