Fra 15. august pauset Discovery visning av reklame for utenlandske spillselskaper på mange av sine tv-kanaler i Norge, i tråd med kravene fra myndighetene.
- Når den ulovlige reklamen nå for det meste er borte fra norske tv-skjermer, tilpasser vi vår synlighet til den nye situasjonen, slik vi alltid gjør. Norsk Tipping skal ikke markedsføre mer enn nødvendig, men tilstrekkelig til at spillerne velger det regulerte tilbudet. Vi har lenge vært varsomme med sportsspill-reklame på TV. Nå stopper vi det helt, sier Tonje Sagstuen, kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping.
Dette er de viktigste tiltakene inntil videre:
- Ingen tv-reklame for sportsspill
- Høyere barriere for nettkasino på web og i app
- Ingen SMS med sportsspill-budskap
- Lavere kostnader for markedsføring
Sport og kasino
- Det er god grunn til å glede seg over utviklingen, spesielt fordi den ulovlige reklamen i hovedsak har vært for nettkasino og sport, altså de spillkategoriene som er mest forbundet med pengespillproblemer, sier Sagstuen.
Når ulovlig reklame nå nesten forsvinner fra tv, gir det Norsk Tipping en anledning til å redusere tilgjengeligheten til selskapets eget kasino-alternativ.
- Det er et mål at færrest mulig skal prøve kasinospill på nett. Derfor fjernes direktetilgangen til nettkasino fra forsiden på vår nettside og mobilapp. Samtidig skal de som aktivt oppsøker denne typen spill fortsatt kunne finne et trygt og regulert kasino-tilbud hos oss, sier Sagstuen.
Flere tiltak
Nyhetsmeldinger med sportsspill-budskap på SMS er allerede på et lavt nivå. Nå opphører det helt inntil videre.
Selskapet skal også bruke mindre penger på synlighet totalt sett, og budskap om f.eks. ansvarlig spill vil få mer oppmerksomhet.
Fortsatt lotteri-reklame
Bortfall av uregulert tv-reklame styrker fokuset på lotterispillene, og det er bra.
- Det å sikre at lotterispill som Lotto og Eurojackpot fortsatt er dominerende i markedet er sentralt i arbeidet med å forebygge spilleproblemer. Derfor er det viktig at vi fortsetter å trekke spillerne til lotteriproduktene, som har en mye lavere risikoprofil enn f.eks. nettkasino. Stans av ulovlig tv-reklame betyr ikke at de uregulerte selskapene slutter med markedsføring. Digitale medier, influensere, podcaster, arrangementer, e-post, SMS og andre kanaler er daglig i bruk for å kapre kunder og markedsandeler. Det må vi svare på, avslutter Sagstuen.
|