Pressemelding
NORSKE OG GLOBALE SYKKELVANER
I forbindelse med World Bicycle Day – Verdens sykkeldag den 3. juni 2022, har Ipsos gjennomført en global undersøkelse i 28 land inkludert Norge om befolkningens sykkelvaner.
Undersøkelsen viser global konsensus om syklers nøkkelrolle for å redusere karbonutslipp og trafikk samt bred støtte for å gi dem prioritet i nye infrastrukturprosjekter. Dette er i tråd med FN’s formål med markering av sykkelens egen dag; anerkjennelse av sykkelen som et enkelt, rimelig, rent og miljøvennlig framkomstmiddel.
Undersøkelsen viser interessant funn og ikke minst forskjeller mellom Norge og de andre land. Her er noen av de viktigste funnen for Norge:
- I Norge sier 1 av 2 (52 %) nordmenn at de eier en sykkel mot 42 % på tvers av de 28 landene undersøkt. Nederland (72 %), Polen (69 %) og Sverige (68 %) viser de høyeste nivåene av sykkeleierskap.
- 1 av 4 voksne nordmenn sykler minst én gang i uken (25 %).
India, Kina og Nederland topper listen med ca. 2 av 3 voksne som sykler minst én gang i uken. Av de 28 landene som er med kommer Norge på 24. plass sammen med USA når det gjelder spørsmål om hvor hyppig man bruker sykkelen, kun etterfulgt av Australia, Storbritannia og Canada hvor det sykles sjeldnere.
- I Norge rapporterer færre voksne at de vanligvis bruker sykkel for en 2-kilometer-tur i nabolaget (9 % i gjennomsnitt) enn å gå (44 %) eller kjøre bil (32 %).
- Kun 9 % nordmenn svarer at de sykler for å komme seg til arbeidsplassen eller utdanningsstedet. Nederland topper listen med 30 %.
- 2 av 10 sier at de sykler for trening (20 %). Sykling for å trene er mest praktisert i Polen, hvor 61 % rapporterer å gjøre det.
- Kun 4 % rapporterer bruk av offentlige sykkeldelingssystemer i Norge.
Gjennomsnitt globalt er 8 %, det er mye høyere i Kina (38 %) og India (19 %). Norge og Sverige (5 %) er blant de laveste sammen med Belgia, USA, Canada, Japan og Sør-Afrika (3 %) og Hungarn (2 %).
Sykling som løsning for klimakrisen
- Et stort flertall i Norge er enige om at sykling spiller en viktig rolle i reduksjonen av karbonutslipp (78 % vs. globalt snitt 86 %) og reduksjon av trafikken (75 % vs. globalt snitt 80%).
- Videre har sykling et høyere gunstighetsnivå enn alle andre former for transport:
I Norge svarer 87 % positivt på sykler mot 79 % for biler, 76 % for el-sykler, 63 % for motorsykler eller mopeder og 43 % for el-sparkesykler.
Et globalt gjennomsnitt på 82 % ser positivt på sykler mot 74 % for biler, 73 % for el-sykler, 59 % for motorsykler eller mopeder og 53 % for el-sparkesykler.
Prioritere sykler fremover
- Annenhver nordmann er enig i (50 %) at nye vei- og trafikkinfrastrukturprosjekter i deres område bør prioritere sykler fremfor biler.
I denne sammenhengen er dobbelt så mange enige som uenige (64 % vs. 36 %, i gjennomsnitt per land).
- 55 % nordmenn sier at syklistene representerer like mye fare for fotgangere som bil eller motorsykler/mopper. Dette er nesten på like linje som global snitt med 59 %, toppen er i Japan (82 %).
- Likemange nordmenn (56 %) sier at syklistene representerer en fare for sjåfører.
- Imidlertid sier 3 av 10 (32 %) i Norge at å sykle i området deres er for farlig vs. halvparten (52 %) globalt.
- Til gjengjeld sier 47 % i Norge sier at sykkelinfrastrukturen (f.eks. dedikert sykkelbaner) er utmerket i området deres. Nederland topper statistikken med 8 av 10 som svarer det samme, Japan er på bunn med kun 28 %.