Pressemelding
Finansminister Kristin Halvorsen, SV -
20.11.2007
NOx-avg
Svar på spørsmål nr. 183 fra representanten Elisabeth Røbekk Nørve
Jeg viser til brev av 9. november 2007 fra Stortingets president til fiskeri- og kystministeren vedlagt spørsmål fra stortingsrepresentant Elisabeth Røbekk Nørve til skriftlig besvarelse. Spørsmålet er overført til finansministeren for besvarelse.
Spørsmål:
Kan statsråden bekrefte sitt klare budskap fra talerstolen på landsmøtet til Fiskarlaget; at NOX-avgiften ikke skal være en fiskalavgift til saldering av busjettet, og at allerede innbetalt NOX-avgift vil bli en del av et fremtidig miljøfond for næringen?
Begrunnelse:
Under påskudd av miljøhensyn blir fiskerne pålagt NOX-avgift, en ekstra kostnad på milliarder som fiskerne opplever som urettferdig og meningsløst. Regjeringen lovet i fjor høst å komme med en miljøfondsordning som sikrer at pengene går til utslippsreduksjoner. Ett år senere er fremdeles ingenting skjedd, og fiskerne er fortsatt en tung salderingspost i budsjettet. På Fiskarlaget sitt landsmøte i Trondheim fredag 2. november, viste fiskerne klart sin frustrasjon over regjeringen sin somling i saken, og etterlyste handling. Statsråden som innledet til debatt, var svært klar i sin tale vedrørende NOX-avgiften. Statsråden slo der fast, at NOX-avgiften var aldri ment å skulle være en fiskalavgift som skulle bidra til saldering av budsjettet. I sin tale viste statsråden til at det nå er nedsatt et utvalg som skal se på saken. Undertegnede registrerte at Statsråden unngikk å svare på Reidar Nilsen sin utfordring vedrørende en eventuell tilbakevirkende kraft for allerede innbetalt NOX-avgift, den dagen en miljøfondsløsning foreligger. En slik unnvikelse tyder på at NOX-avgiften til tross for statsråden sine forsikringer fra talerstolen, allikevel er en fiskalavgift til saldering av regjeringen sitt budsjett for 2007 og 2008.
Svar:
Stortinget vedtok å innføre en avgift på utslipp av NOX fra 1. januar 2007. Avgiftens formål er å bidra til kostnadseffektive reduksjoner i utslipp av NOX og sammen med andre virkemidler bidra til å oppfylle Norges utslippsforpliktelse etter Gøteborgprotokollen. Norge er i henhold til Gøteborgprotokollen av 1999 forpliktet til bl.a. å redusere de årlige utslippene av NOX til maksimalt 156 000 tonn fra og med 2010. Et enstemmig Storting samtykket den 18. desember 2000 i at Norge ratifiserte Gøteborgprotokollen.
Etter Stortingets vedtak om avgift på utslipp av NOX § 2 bokstav d gis det avgiftsfritak for utslippskilder omfattet av miljøavtale med staten om gjennomføring av NOX-reduserende tiltak i samsvar med et fastsatt miljømål. Avgiftsplikten eksisterer så lenge det ikke er inngått noen miljøavtale. Det er i Stortingets vedtak om avgift på utslipp av NOX ikke gitt avgiftsfritak for utslipp som utløste avgiftsplikt før inngåelse av en miljøavtale.
I Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) understreker finanskomiteens flertall at det kun er gitt en hjemmel som åpner for muligheten til å inngå miljøavtaler om gjennomføring av NOX-reduserende tiltak på et senere tidspunkt. Unntaket innebærer ingen forpliktelse for staten til faktisk å inngå slike avtaler.
Det er foreløpig ikke inngått noen miljøavtaler mellom myndighetene og de avgiftspliktige, men Miljøverndepartementet er nå i forhandlinger med Næringslivets Hovedorganisasjon og andre næringsorganisasjoner om en mulig miljøavtale med staten som grunnlag for midlertidig fritak for avgift på utslipp av NOX.
Næringsorganisasjonene planlegger å etablere et fond for finansi¬ering av utslipps¬reduserende tiltak. Finanskomiteens flertall fremholder at et slikt fond må etableres utenfor avgifts¬systemet for å sikre at utbetalingene ikke blir å anse som statsmidler i relasjon til EØS-regelverket om offentlig støtte. Staten vil derfor ikke ha noen særskilt rolle i forbindelse med etablering og drift av et slikt fond.
Med hilsen
Kristin Halvorsen
Jeg viser til brev av 9. november 2007 fra Stortingets president til fiskeri- og kystministeren vedlagt spørsmål fra stortingsrepresentant Elisabeth Røbekk Nørve til skriftlig besvarelse. Spørsmålet er overført til finansministeren for besvarelse.
Spørsmål:
Kan statsråden bekrefte sitt klare budskap fra talerstolen på landsmøtet til Fiskarlaget; at NOX-avgiften ikke skal være en fiskalavgift til saldering av busjettet, og at allerede innbetalt NOX-avgift vil bli en del av et fremtidig miljøfond for næringen?
Begrunnelse:
Under påskudd av miljøhensyn blir fiskerne pålagt NOX-avgift, en ekstra kostnad på milliarder som fiskerne opplever som urettferdig og meningsløst. Regjeringen lovet i fjor høst å komme med en miljøfondsordning som sikrer at pengene går til utslippsreduksjoner. Ett år senere er fremdeles ingenting skjedd, og fiskerne er fortsatt en tung salderingspost i budsjettet. På Fiskarlaget sitt landsmøte i Trondheim fredag 2. november, viste fiskerne klart sin frustrasjon over regjeringen sin somling i saken, og etterlyste handling. Statsråden som innledet til debatt, var svært klar i sin tale vedrørende NOX-avgiften. Statsråden slo der fast, at NOX-avgiften var aldri ment å skulle være en fiskalavgift som skulle bidra til saldering av budsjettet. I sin tale viste statsråden til at det nå er nedsatt et utvalg som skal se på saken. Undertegnede registrerte at Statsråden unngikk å svare på Reidar Nilsen sin utfordring vedrørende en eventuell tilbakevirkende kraft for allerede innbetalt NOX-avgift, den dagen en miljøfondsløsning foreligger. En slik unnvikelse tyder på at NOX-avgiften til tross for statsråden sine forsikringer fra talerstolen, allikevel er en fiskalavgift til saldering av regjeringen sitt budsjett for 2007 og 2008.
Svar:
Stortinget vedtok å innføre en avgift på utslipp av NOX fra 1. januar 2007. Avgiftens formål er å bidra til kostnadseffektive reduksjoner i utslipp av NOX og sammen med andre virkemidler bidra til å oppfylle Norges utslippsforpliktelse etter Gøteborgprotokollen. Norge er i henhold til Gøteborgprotokollen av 1999 forpliktet til bl.a. å redusere de årlige utslippene av NOX til maksimalt 156 000 tonn fra og med 2010. Et enstemmig Storting samtykket den 18. desember 2000 i at Norge ratifiserte Gøteborgprotokollen.
Etter Stortingets vedtak om avgift på utslipp av NOX § 2 bokstav d gis det avgiftsfritak for utslippskilder omfattet av miljøavtale med staten om gjennomføring av NOX-reduserende tiltak i samsvar med et fastsatt miljømål. Avgiftsplikten eksisterer så lenge det ikke er inngått noen miljøavtale. Det er i Stortingets vedtak om avgift på utslipp av NOX ikke gitt avgiftsfritak for utslipp som utløste avgiftsplikt før inngåelse av en miljøavtale.
I Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) understreker finanskomiteens flertall at det kun er gitt en hjemmel som åpner for muligheten til å inngå miljøavtaler om gjennomføring av NOX-reduserende tiltak på et senere tidspunkt. Unntaket innebærer ingen forpliktelse for staten til faktisk å inngå slike avtaler.
Det er foreløpig ikke inngått noen miljøavtaler mellom myndighetene og de avgiftspliktige, men Miljøverndepartementet er nå i forhandlinger med Næringslivets Hovedorganisasjon og andre næringsorganisasjoner om en mulig miljøavtale med staten som grunnlag for midlertidig fritak for avgift på utslipp av NOX.
Næringsorganisasjonene planlegger å etablere et fond for finansi¬ering av utslipps¬reduserende tiltak. Finanskomiteens flertall fremholder at et slikt fond må etableres utenfor avgifts¬systemet for å sikre at utbetalingene ikke blir å anse som statsmidler i relasjon til EØS-regelverket om offentlig støtte. Staten vil derfor ikke ha noen særskilt rolle i forbindelse med etablering og drift av et slikt fond.
Med hilsen
Kristin Halvorsen