- Forlengelsen av avtalen med Equinor gjør at vi kan tenke langsiktig på utvikling av sykkelrittet, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.
Dybdal er glad for at Equinor blir med Arctic Race of Norway på veien videre.
Dagen før neste års løype skal lanseres i Harstad, er det klart at de to partene har inngått avtale om forlenget samarbeid inn mot 2030. Arctic Race of Norway er dermed sikret en sterk støttespiller i årene framover.
- Equinor viser langsiktighet i det de gjør. Gjennom vårt samarbeid har vi begge vist at vi klarer å skape synergier for hverandre. Dermed får vi nå også enda større muligheter til å tenke utvikling av arrangementet og alle aktiviteter rundt som gjør Arctic Race of Norway til mye mer enn bare et sykkelritt, sier Knut-Eirik Dybdal.
Langsiktig perspektiv
Equinor har vært hovedsamarbeidspartner for Arctic Race of Norway siden starten i 2013. Selskapet er også meget fornøyde med at avtalen med en sentral samarbeidspartner i Nord-Norge, nå er på plass.
- Vi har vært stolt hjelperytter siden starten, og det er viktig for oss å være en forutsigbar og langsiktig partner. Equinor har vært i Nord-Norge i snart 50 år, og har et langsiktig perspektiv i regionen gjennom drift av våre eksisterende felt, allerede igangsatte prosjekter og forventet fremtidig aktivitet, sier Grete Birgitte Haaland, områdedirektør for Utforskning og produksjon nord i Equinor.
Sponsorsjef i Equinor, Thea Moen, utdyper at avtalen er i tråd med selskapets sponsorstrategi “Searching for better”.
- Arctic Race of Norway er så mye mer enn et sykkelritt. De setter positive spor etter seg i Nord-Norge hvert år og jobber hele tiden med å forbedre arrangementets bærekraft gjennom miljøtiltak og sosiale tiltak. Sånn tenker vi i Equinor også. Vi søker etter bedre og vi er også avhengig av lagarbeid for å skape resultater, sier Moen
Engasjement og samarbeid
Arctic Race of Norway flytter seg rundt i Nord-Norge fra år til år, og skaper stort engasjement i store og små lokalsamfunn.
- Det er en stor samarbeidsplattform som bidrar til mer samarbeid mellom regioner, næringsliv kommuner og folk. I tillegg skaper det store økonomiske ringvirkninger og enda mer attraktive lokalsamfunn i nord, som dermed indirekte kan bidra til at unge blir i nord, og slik være med på at vi sikrer kapasitet og kompetanse til aktiviteten vår i nord fremover, sier Haaland.
Dybdal mener også at det er viktig at Equinor inspirerer unge til å interessere seg for teknologi, og ta utdanning.
- Vi nådde ut til 53 millioner kontoer på Instagram under rittet i 2024, og 70 prosent av dem er unge mennesker mellom 18 og 24 år. Equinor har et tydelig fokus på at de trenger flere flinke hoder og hender. Ved å være til stede på ulike arenaer i store og små lokalsamfunn og digitalt, viser vi nordnorsk ungdom at det er kort vei til spennende muligheter i en av verdens ledende virksomheter på sitt felt, sier Dybdal.
|