Pressemelding
Ny og nødvendig runde med Nordkappsaken
I kommunestyret torsdag 15. februar var omgjøringsbegjæringen på områdeplanen for Nordkapphalvøya til behandling. I forkant av møtet ble saken grundig og til dels brutalt debattert i form av leserinnlegg og innlegg på sosiale medier av våre politiske motstandere.
Vi reagerer på at styrene i SV og SP valgte å legge seg på en ganske hard linje i forkant, med alvorlige beskyldninger mot ordfører, mot Nordkapp Arbeiderparti som helhet og også delvis mot Høyre. Det er greit å være uenig - men det er ikke greit å tillegge oss meninger vi ikke har. Vi imøteser en god og konstruktiv debatt, og synes det er skuffende når det kommer leserinnlegg fra opposisjonspartiene som har et såpass lavt nivå.
Det ble tegnet et bilde av at kampen om Nordkapp igjen var tatt opp - fordi ordfører hadde satt saken på sakslisten. Bakgrunnen for saken er at den forrige politiske ledelse har vedtatt en plan mot faglige råd, og at planen etter all sannsynlighet har saksbehandlingsfeil. Saken ble satt på sakslisten fordi det var kommet en omgjøringsbegjæring, som vi ikke kunne velge å se bort fra - det følger av forvaltningsloven som også gjelder for kommunestyret.
Det er belastende for Nordkapp Arbeiderparti at vi beskyldes for å være korrupt, at vi ønsker å svikte befolkningen og at vi ønsker å selge hele Nordkapp-platået til høystbydende. For å ta det siste først, Nordkapp-platået er ikke til salgs, Nordkapp eies og forvaltes i fellesskap, i fylket og gjennom FeFo. Vi har prøvd å kjøpe det - FeFo sa nei. Rica fester området fra FeFo, og Scandic driver turisme der. Det er dermed uforståelig for oss når det hevdes at “dem vil gi bort Nordkapp”.
Eierskap avgjøres ikke gjennom regulering etter plan- og bygningsloven. Når det kommer til å ha kontroll og styring over hva som skal skje på Nordkapp, så er vårt verktøy plan- og bygningsloven med tilhørende reguleringer.
Til påstanden om at Nordkapp Arbeiderparti skal omgå dommen i lagmannsretten. Det har vi verken myndighet eller kompetanse til å gjøre. Det er heller ikke et ønske for oss å omgå Norges lover. Det tegnes videre et bilde av at planen som dagens mindretall har vedtatt er i tråd med dommen som er stadfestet av høyesterett. Dommen som det vises til er ikke en godkjennelse av den omstridte områdeplanen. Tvert imot er dommen en bekreftelse på at Nordkapp er utmark, at også parkering krever løyve og til sist at allemannsretten skal ivaretas. Hvordan en plan skal virke i forhold til dette, er det kommunestyret som skal legge til rette for.
Vårt utgangspunkt er å sikre gode rammevilkår for reiselivet i Nordkapp som helhet, og legge til rette for utvikling og vekst - det betyr ikke, som Mikkola hevdet at vi ønsket, å bygge “en fornøyelsespark” og “gjerde inn” Nordkapp. Vi har alltid ment at Nordkapp er utmark. Vi vil ikke at Nordkapp-platået skal gjerdes inn. Dommene skal hensyntas. Friluftsloven og allemannsretten skal være ivaretatt på Nordkapp.
En forutsetning for å ivareta friluftsliv og allemannsretten, samtidig som man legger til rette for næringslivet, er å lage en plan som kan stå seg over tid, og som ikke gir grunnlag for tvil eller setter oss på juridisk ustø grunn. Det mener vi ville vært uansvarlig.
I kommunestyret fremmet Nordkapp AP og Nordkapp Høyre fellesforslag om at vi ikke tok omgjøringsbegjæringen til følge, videre at utarbeidelse av ny områderegulering av Nordkapp-halvøya startet umiddelbart. Viktige rammebetingelser for områdereguleringen er friluftslovens bestemmelser, ivaretakelse av allemannsretten i henhold til tidligere domsavsigelser og hensynet til reiselivet. Det betyr i praksis at planprosessen på Nordkapp-halvøya rykker tilbake til start.
Planen som er vedtatt av dagens mindretall legger sterke føringer for ekspropriasjon og et mulig krav om innløsning, og er etter kommunedirektørens og vår vurdering heftet med saksbehandlingsfeil. Det mener vi ikke er veien å gå, og risikoen for nye rettssaker er stor. I tillegg så har premissene for planformålet endret seg vesentlig. Ved forrige oppstart hevdet aktøren på Nordkapp at Nordkapp er innmark, og planformålet bærer derfor et sterkt preg av offentlig eierskap og kontroll. Dommen som vi allerede kjenner godt, ivaretar offentlig adgang, friluftsloven og allemannsretten. Hvilke konsekvenser dommen har for områdeplanen må utredes videre i planprosessen.
Debatten i kommunestyret ble veldig god og konstruktiv - det vil vi berømme hele kollegiet for. Det forteller oss at ingen vil tilbake til de tilstandene vi var vitne til i 2019. Det lover godt for videre arbeid med planen. Det er politiske partier og kommunestyret som har det øverste ansvaret for at det ikke blir en ny, polariserende og opprivende debatt. Vi forstår at det er mye følelser knyttet til denne saken, men vi må ha som mål å behandle saken på bakgrunn av fakta.
Kommunestyregruppa i Nordkapp Arbeiderparti: Stine-Mari Strifeldt, Hege Beate Tauselv, Jan Morten Hansen, Ole Håvard Olsen, Chris-Thomas Jørgensen og Ingrid Thomassen