Pressemelding

Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) - 08.01.2025

Ny rapport: Små skoler sliter med å finne kompetente lærere

En kartlegging viser at 20 til 40 prosent av skolene sliter med å få tak i lærere med riktig kompetanse. Utfordringene er størst på små skoler, i distriktene og på de laveste trinnene.

– Når færre studenter velger disse fagene, blir det vanskeligere å skaffe lærere som kan undervise i dem, sier Merete Helle, seniorrådgiver i HK-dir. (Foto HK-dir) Kan benyttes fritt i ikke kommersielle sammenhenger, mot kreditering.

Lærerutdanningene for grunnskolen har tradisjonelt hatt et bredt utvalg av fag. Men dette kan endres i fremtiden.

– Det er færre lærerstudenter som nå velger fag som kunst og håndverk, mat og helse, og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE). I tillegg har få nyutdannede lærere undervisningskompetanse i språkfag som fransk, tysk og spansk, sier Merete Helle, seniorrådgiver i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).

Flere høyskoler og universitet vurderer å kutte i fagtilbudene sine på grunn av færre søkere og strammere økonomi. Dette kan gjøre det enda vanskeligere for skoler å få tak i lærere med den kompetansen de trenger.

– Når færre studenter velger disse fagene, blir det vanskeligere å skaffe lærere som kan undervise i dem. Skolene risikerer å stå uten nødvendig kompetanse, særlig i språkfag og praktisk-estetiske fag, sier Helle.

Trenger lærere som kan undervise i flere fag

Nyutdannede grunnskolelærere har færre fag de underviser i enn før, men små skoler trenger lærere som kan undervise i flere fag.

– Siden utdanningen som grunnskolelærer ble femårig i 2017, har flere valgt å spesialisere seg i de store skolefagene som norsk, matematikk, samfunnsfag, kroppsøving og engelsk. Dette gjør det vanskelig for skolene å dekke behovet i andre fag, sier Helle.

Lærerstudent Axel Stenstadvold fra Høgskulen på Vestlandet har valgt en klassisk fagkombinasjon med samfunnsfag, kroppsøving, norsk og matematikk.

– Jeg valgte fag ut fra interesse, men noen studenter tenker nok mer strategisk på jobbmuligheter, sier han.

Tror ikke det blir vanskelig å få jobb

Selv om Stenstadvold har valgt en vanlig kombinasjon av fag, er han ikke særlig bekymret for å finne seg en jobb etter endt utdanning.

– Jeg kommer nok til å søke jobb i en av de store byene. Jeg er åpen for å jobbe på alle trinn på barneskolen, så jeg tror ikke det blir vanskelig å få en jobb, sier Stenstadvold. 

Han er også åpen for å undervise i flere fag, også utenfor sin spesialisering:

– Selv om jeg ikke har engelsk som undervisningsfag, er jeg åpen for å undervise i engelsk på de laveste trinnene på barneskolen. Der er det ofte viktigere med god pedagogikk enn dyp fagkompetanse, sier han.

Det er nok flere lærere enige i. Hele 60 prosent av lærerne som underviser i engelsk på 1.-4. trinn på grunnskolen, mangler formell kompetanse i form av 30 studiepoeng.

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS