Rognli kommer fra stillingen som direktør for forretningsutvikling i Nofima. Han erstatter Gudrun Gulldahl, som tidligere i år ble SpareBank 1 Nord-Norges nye banksjef for personmarkedet i Tromsø.
Hadde ingen planer om å bytte jobb
Rognli sier han ikke hadde planer om å forlate Nofima.
– Jeg har hatt det utrolig fint i Nofima. På alle måter. Så jeg var ikke på aktivt jobbsøk. Men det var noe med denne stillingen som snakket til hjertet mitt. Jeg er utrolig glad i Nord-Norge, og har vært fasinert over SpareBank 1 Nord-Norges uttalte mål om å arbeide for en enda mer attraktiv landsdel. Det å kunne få være med å bidra til dette, faktisk også med en verktøykasse som gjør det mulig, det var en anledning for god til å la passere.
Stein Vidar Loftås, som er konserndirektør for kommunikasjon, samfunn og bærekraft i SpareBank 1 Nord-Norge sier dette om ansettelsen.
– Vi fikk henvendelser fra utrolig mange kvalifiserte søkere. Det hadde vi for så vidt også regnet med, da dette er en profilert og attraktiv stilling. Men Kjell-Åge pekte seg tidlig ut. Både når det gjelder formelle kvalifikasjoner, men mest av alt i hans refleksjoner om hvordan han ytterligere kan bidra til å drive utviklingen av Samfunnsløftet, samen med svært engasjerte og dyktige medarbeidere i konsernet. Jeg ser frem til å få han i gang!
Rognli, som tidligere har jobbet i Norinnova, KPMG og Sjømatrådet, er utdannet innenfor økonomi og markedsføring, og har en master i Business and entrepeneurship. Han har også lederutdanning fra Harvard Business school.
Samfunnssatsingen skyter fart
SpareBank 1 Nord-Norge, der mer enn halvparten av konsernet er eid av det nordnorske samfunnet, setter hvert år av 53,6 prosent av utbyttet til å utvikle Nord-Norge. Dette gjøres gjennom Samfunnsløftet, som er innrettet primært mot frivilligheten, og gjennom å bygge opp Sparebankstiftelsen som skal ivareta samfunnseierskapet. Nå er det også opprettet en egen stiftelse, kalt Stiftelsen for Nord-Norge, som skal investere i nordnorsk næringsliv.
– Å arbeide for et enda mer attraktivt Nord-Norge er et av våre tre strategiske mål. Vi gjør dette gjennom å bringe kapital til folk og næringsliv, altså tradisjonell bankvirksomhet, og vi gjør det gjennom å anvende samfunnets del av utbyttet vi deler ut. Å rette satsingen også mot næring gir en ekstra kraft, og er til gunst for landsdelen. Dette kan vi gjøre fordi så mange av innbyggerne i Nord-Norge velger oss som bank. I så måte skaper vi en symbiose som er til gunst for en landsdel som sliter med å skaffe nok mennesker. Skal vi holde på menneskene som bor her, og helst tiltrekke oss flere, må vi kontinuerlig arbeide med attraktiviteten vår, sier Loftås.
|