Pressemelding

Irene Lange Nordahl, stortingsrepresentant Senterpartiet - 15.08.2012

Ny strategi gir satsing på reiseliv i distriktene!

Den rødgrønne regjeringen har lagt fram en ny strategi for norsk reiseliv – Destinasjon Norge. Senterpartiet er svært stolte av at det nå legges frem en strategi som preges av vårt brennende engasjement for et levende distriktsnorge.
Senterpartiet er tilfreds med at strategien innebærer en satsing på reiselivsbedrifter i distriktene. Flere helårs arbeidsplasser er et av regjeringens mest sentrale mål i den nye reiselivsstrategien, og dette er god senterpartipolitikk.
Senterpartiet ser også positivt på at den nye reiselivsstrategien vil styrke satsingen på landsdelsselskap som Nordnorsk Reiseliv og Fjord Norge, samt åpner for mulighet til etablering av Fjell Norge som eget landsdelsselskap.
I den nye strategien går regjeringen inn for at det etableres færre og sterkere destinasjonsselskap. Reiselivsaktørene har selv gitt tydelig tilbakemelding om at de ønsket en slik omlegging, og Senterpartiet har jobbet hardt for å få dette til. I likhet med næringen selv, mener vi dette vil gi destinasjonsselskap med større muskler til å møte utviklingen framover.
Senterpartiet har i arbeidet med strategien vært svært opptatt av tilgang på kapital til større reiselivsetableringer og reiselivsfyrtårn i reiselivsnæringa. Vi er derfor tilfreds med at satsingen på reiseliv i statens investeringsselskap Investinor skal fortsette, samt at det nå skal vurderes etablert et såkornfond for reiselivet.
Det er positivt at det etableres ei egen satsing på cruisenæringen som omfatter utvikling av opplevelser på land, felles markedsføringstiltak, utvikling av norske mattilbud om bord, samt å få flere av cruiseskipene til å bruke norske havner som snuhavn.
Tilgjengeligheten for norske reisemål skal bedres, og Senterpartiet ser veldig positivt på at det nå skal utvikles en nasjonal ruteplanlegger for kollektivtransport, samt at satsingen på Nasjonale turistveier skal videreføres.
Det skal legges bedre til rette for bruk av natur og kulturarven i reiselivssammenheng, samt bedre utvikling av reiselivsprodukter i tilknytning til store verneområder. Nasjonalpark- og naturinformasjonssentre skal videreutvikles, slik at de kan ha en viktigere rolle i reiselivsutviklingen.
Betydningen av charterfond for å stimulere til flere charterruter og flere utenlandske gjester til Nord-Norge, er fremhevet som viktig tiltak i strategien. Det samme er Avinors etablering av «Northern Light Airports» som varemerke for de største lufthavnene i nord. Dette blir viktige bidrag for å oppfylle Senterpartiets mål om å ta hele Norge i bruk og ha levende lokalsamfunn i hele landet.
Reiselivsnæringen står for 3,3 prosent av norsk BNP og sysselsetter 160 000 personer i 14 000 bedrifter spredt på alle landets kommuner. Fram til 2030 er det forventet en nær dobling i verdensturismen, og med regjeringens nye reiselivsstrategi er Norge nå på offensiven og bedre rustet til å dra fordeler av en slik voldsom økning.
Irene Lange Nordahl
Næringspolitisk talskvinne
Senterpartiet
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS