Pressemelding

Dag-Einar Sivertsen FINNMARK TRANSPORTARBEIDERFORENING - 19.02.2007

Ny tariffavtale for sjåførene

Ny tariffavtale for sjåførene i rutebilselskapene gir mer enn 40 000 i lønnsøk-ning, og en forbedret pensjonsordning for de fleste.

Etter snart to år med utredninger, kartlegging og de siste 4 månedene med intense forhand-linger er partene enige om ny avtale, som er kommet i stand utenfor de ordinære tariffoppgjør, og dermed uten at arbeidstakerne har hatt streikerett.

Lønn og kompetanse
Grunnlønna øker med kr.13,50 for alle, mens ytterligere tillegg for kompetanse skal gis for opplæring i fire moduler. Dette betyr at det samlede lønnstillegget for en bussjåfør uten fag-brev blir på kr. 21,50 og for en med fagbrev kr 19,50 per time når prøve i alle kompetansemo-duler er tatt. Fagarbeidertillegget vil komme i tillegg.
På årsbasis utgjør dette kr. 41 925,- for ufaglærte, og kr. 38 025,- for faglærte i grunnlønnsøk-ning. Forskjellen mellom en faglært og ufaglært vil likevel være rundt kr. 7700,- på årsbasis.

Pensjon
Partene er enig om en innskuddsbasert pensjonsavtale med innskudd på 5 %, hvorav bedrif-ten skal betale tre prosent og den ansatte to prosent av premien. Overskuddet av investert kapital skal tilfalle den enkelte i sin helhet. I tillegg etableres det en uførepensjon på 62 %, med premiefritak ved uførhet.

Innfasing
Avtalen skal fases inn fra og med 1.1.08 ved reforhandling av eksisterende eller nye kontrak-ter med oppdragsgiver, dog senest innen 1. april i 2012. Den vil dermed erstatte dagens tariff-avtaler i rutebilsektoren. For oss her i Finnmark vil denne nye avtalen innfases i løpet av 2008 avhengig av hva fylkeskommunen bestemmer seg for vedrørende anbud kontra fornyelse av kontrakt med FFR AS.

Starten på noe nytt
Det nye avtaleforholdet innebærer at partene i de private og offentlig eide busselskaper for-handler samtidig om de samme vilkår for hele næringa. De konkurransefordeler enkelte buss-selskaper hadde er nå fjernet og alle parter har det samme utgangspunkt i konkurransen om oppdragene.

Med de forbedringer i lønns og arbeidsvikår denne bussbransjeavtalen vil gi de ansatte, har tillitsvalgte tro på at avtalen vil bremse ned flukten fra sjåføryrket i busselskapene, samt øke muligheten for å oppnå forbedrede og stabile lønns og arbeidsvilkår i årene fremmover.



Uravstemning
Avtalen er nå ute til uravstemning hos medlemmer i Norsk Transportarbeiderforbund. Svarfris-ten i uravstemningen er 23. februar til forbundet i Oslo.


Jeg er godt fornøyd med denne avtalen og mener den oppfyller de krav til lønnsnivå og pen-sjon som var stilt. Dessuten er den et langt bedre verktøy for både å holde og øke lønnsnivået og arbeidsvilkårene i sektoren på et ett mer stabilt og generelt høyere nivå enn med dagen avtaler, sier foreningsleder Dag-Einar Sivertsen i en kommentar. Sivertsen er også leder for bransjerådet i buss sektoren til Norsk Transportarbeiderforbund. Bransjerådet har anbefalt med overveldende flertall, medlemmene som deltar i uravstemningen og stemme ja.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS