– Det har vært mange advarsler mot å bruke penger man ikke har og oppfordringer om å sette seg nøye inn i betingelser for avbestilling den siste tiden. Det er selvsagt fornuftige råd. Men Kantars undersøkelse viser at mange nordmenn har sparepenger som de velger å bruke på ferien i år. De er smarte forbrukere som vet at prisnivået fortsatt er lavere i for eksempel Hellas og Spania enn i Norge, selv om forskjellen ikke er like stor som før. Det virker som vi bestiller reiser vi har råd til og hovedsakelig bruker oppsparte midler og feriepenger, ikke kreditt, sier kommunikasjonssjef i TUI, Anne Mørk-Løwengreen.
Halvparten lar seg ikke påvirke av svak krone og inflasjon
Undersøkelsen viser at flertallet (53 %) skal reise utenlands. Når nordmennene blir spurt om hvordan de skal finansiere sin neste ferie, fordeler svarene seg slik:
- Langsiktig sparing/bufferkonto (39 %)
- Lønnsinntekt/kredittkort (29 %)
- Feriepenger (22 %)
- Annet (5 %)
- Lån (2 %)
- Vet ikke (1 %)
– Nordmenn prioriterer reising høyt etter flere år med pandemi og restriksjoner. Vi ønsker nye opplevelser, sol og bad sommeren 2023. 50 % av nordmennene i undersøkelsen svarer at ferieplanene ikke er påvirket av økonomien i det hele tatt, forteller Mørk-Løwengreen.
14 % er usikre på om de skal endre reiseplanene sine, mens 36 % sier de kommer til å gjøre noen endringer.
Reiser heller på færre ferier enn å droppe utlandet
Av dem som kommer til å gjøre endringer, er det liten vilje til å droppe utenlandsferien helt. Vi er alene i Norden om å foretrekke å kutte ned på antall reiser framfor å velge å feriere innenlands i år.
- 14% av dem som svarer ja på at reiseplanene endres i sommer, velger å dra på færre reiser.
- 9% velger å feriere innenlands
- 9 % velger et rimeligere feriemål
- 8% velger å dra på en kortere ferie
– For dem som er ekstra prisbevisste er Tyrkia og Bulgaria vakre feriedestinasjoner, hvor du får mye for pengene. Ønsker du å gjøre et skikkelig feriekupp, så kast deg på en restplass nå! Sier Anne Mørk-Løwengreen, kommunikasjonssjef i TUI.
Om undersøkelsen:
Gallupundersøkelsen er gjennomført av Kantar Media på oppdrag fra reiseselskapet TUI. Et representativt utvalg på 1056 nordmenn har deltatt i den digitale spørreundersøkelsen.
|