Pressemelding

Troms og Finnmark fylkeskommune - 14.03.2020

Nye tiltak fra Snelandia

Det er viktig for oss å bidra til å skjerme innbyggerne i fylket. For å få til dette må vi samtidig holde kollektivtrafikken i gang for at alle som jobber innenfor samfunnskritiske områder kommer seg på jobb.

Vi opplever nå at det er få antall reisende, og god plass på våre linjer. Vi vil derfor benytte anledninga til å takke alle som går, sykler og ellers tar hensyn når de reiser kollektivt.

Generelle tiltak med umiddelbar virkning:

  • Alle billetter kjøpes via Snelandia Mobillett-appen. Reiser som av ulike årsaker ikke kan kjøpes med mobillett, betales med kort om bord.
  • Det vil ikke lenger være mulig å betale med kontanter på buss, Flexx, ferje eller båt.
  • Operatørene har meldt at renholdet er betydelig trappet opp de siste dagene.
  • Vi jobber nå videre med å begrense situasjoner hvor kunder og kollektivtrafikkens medarbeidere må ha nær kontakt. Det viktigste er å redusere smittefaren.

Tiltak for buss:

  • På alle busslinjer reduserer vi kapasitet på antall reisende til 50 prosent.
  • På bussene stenger vi fremste dør og de to forreste seterekkene på bybuss.
  • Mobilletter skal ikke fremvises til sjåfør på buss ved påstigning.

Tiltak for ferge:

  • På ferger skal de reisende bli sittende i kjøretøyet på alle overfarter hvor dette tillates av mannskap. De som ikke reiser i bil eller buss bes holde avstand til andre passasjerer ved bruk av salong. Det vil vurderes fortløpende hvor mange antall kjøretøy som slippes ombord.
  • Kiosk/cafe om bord stenges

Tiltak for hurtigbåt:

  • Alle hurtigbåtlinjer reduserer kapasitet på antall reisende til 50 prosent, og passasjerer oppholder seg i avstand fra hverandre.

Vi minner også om reiserådene:

  • Følg alle anbefalinger fra helsemyndighetene.
  • Vis hensyn til hverandre og hold avstand.
  • Hvis du kan: Reis utenfor rush eller ha hjemmekontor.
  • Bruk sykkel eller gå hvis du har mulighet. Da får vi bedre plass om bord til alle som må bruke kollektivtilbudet.
  • Dersom du er syk eller kan være smittet: Følg myndighetenes råd og unngå å reise kollektivt.

Takk til de som får dette til å gå rundt

Tiltakene er besluttet i samråd og i god dialog med operatørene. Vi benytter anledningen til å skryte av mannskap og sjåfører for den jobben de gjør. Det samme til de ansatte på kundesenteret, ruteopplysningen og de som passer på våre sosiale medier. Det er en utfordrende situasjon vi står i, og den jobben som gjøres for å holde kollektivtrafikken i gang er viktig.

Hvordan blir kollektivtilbudet fremover?

Vi opprettholder tilnærmet full drift inntil videre, men gjør fortløpende vurderinger av situasjonen.

Snelandia kundesenter (tlf 75 77 18 88) er åpent 24 timer i døgnet som vanlig, men pga. økt pågang kan det oppstå lenger ventetid enn normalt. Har du mulighet til å sende epost i stedet, så gjør gjerne det – da sender du til post@snelandia.no.

 

Ellers anbefaler vi passasjerer til å følge med på meldinger via vårt sanntidssystem eller informasjon på www.snelandia.no.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS