- Tanken er sikkert god, og behovet for enklere betaling er stort. Utfordringen er at regningen for å ettermontere kortlesere kan bli så høy at ladeplassen heller blir lagt ned, sier Braadland.
Han forklarer: - En kortleser koster rundt 30 000 kroner, men mange steder kan regningen for å ettermontere kortlesere bli mye høyere, over en halv million kroner per ladepunkt. Det er fordi nye kortlesere og eldre ladere ikke alltid er kompatible, og da må hele ladepunktet byttes ut.
EU diskuterer nå om et slikt krav kan bli innført fra 2027. Den norske regjeringen er etter alt å dømme innstilt på å følge EU-kravet.
- Vi i NAF frykter at et påbud om ettermontering av kortlesere fører til at ladere i distriktene kan henge i en tynn tråd. Det er fordi prislappen betyr at ladeselskapene kan tenke at det er like greit å bare legge ned et lite ladested med lite trafikk, framfor å bruke en halv million kroner på å ettermontere kortlesere. Det kan dermed gi et mye dårligere ladetilbud langs veiene, spesielt i distriktene, sier han.
Opp mot 150 000 nye elbiler på veiene hvert år
Braadland mener at kravet om kortlesere også kan forsinke utbyggingen av nye ladestasjoner.
- Det finnes i dag 4-5000 ladestolper uten betalingsterminal. Om selskapene tvinges til å bruke tid og penger på å ettermontere kortlesere framfor å bygge nye ladestasjoner vil det åpenbart forsinke utrullingen av nye ladestasjoner, i en tid hvor det kommer 100 000 til 150 000 nye elbiler på veien hvert år, sier han.
Regjeringen har nylig hatt på høring krav om obligatorisk kortlesere på alle nye ladestasjoner. Dette er noe NAF støtter, fordi de fleste ladepunkter kan leveres med integrert betalingsterminal. NAF mener imidlertid at kravet om ettermontering av kortlesere på eldre ladestasjoner burde vært erstattet med et nasjonalt krav om å åpne opp laderne digitalt.
- Å åpne ladestasjonene digitalt er mulig i dag, og en mye smartere løsning. Det ville gi forbrukerne tilgang til å bruke sin ene favoritt-app til å lade på alle ladestasjoner, framfor 10-15 ulike apper som i dag. Dette ville medføre betydelig lavere kostnader, og raskt gjøre det enklere å betale for lading, sier Braadland.
|