Strømprisen varierer gjennom døgnet og de høyeste prisene er i enkelttimer. Prisene på strøm er lavest når få bruker den, nemlig om natten.
- Mange kan bruke såkalt smartlading av elbilen. Det gjør du enten ved å styre ladingen med tidsstyring i bilen, eller med en app tilknyttet bilen eller strømselskapet. Bruk dette, sier Sødal. - Har du ikke tilgang til smartlading, gjør det på gamlemåten ved å plugge i bilen rundt klokka ti om kvelden for å utnytte timene med de laveste strømprisene, fortsetter han.
Elbillading hjemme fortsatt billigere enn å tanke diesel
NAF har regnet ut hvor mye lading hjemme koster per måned med en spotpris på henholdsvis 2 kroner og 6 kroner per kWh. I tillegg har vi regnet ut hvor mye det koster å tanke diesel for 20 kroner per liter i løpet av en måned.
- Tallene viser at elbilen er billigere i drift uansett, men at når prisen er oppe i seks kroner for kilowattimen så redder strømstøtten elbilen sammenlignet med dieselbilen, sier Nils Sødal.
Månedlig kostnad med spotpris på 2 kr/kWh
Lading med strømstøtte
|
Lading uten strømstøtte
|
Diesel
|
306 kr
|
577 kr
|
1300 kr
|
I tabellen er det tatt utgangspunkt i en gjennomsnittlig spotpris på 2 kr/kWh og dieselpris på 20 kroner literen.
Månedlig kostnad med spotpris på 6 kr/kWh
Lading med strømstøtte
|
Lading uten strømstøtte
|
Diesel
|
401 kr
|
1527 kr
|
1300 kr
|
Fakta om utregningene
I utregningene har vi sett på hvor mye det koster i måneden å lade en elbil som kjøres 1000 kilometer på en måned og har et forbruk på 0,19 kWh per kilometer.
Dette sammenlignes med hva det koster å kjøre en dieselbil 1000 km, forutsatt en literpris på 20 kroner og et forbruk på 0,65 liter per mil.
Vi har sett på den månedlige utgiften dersom spotprisen gjennomsnittlig ligger på 2 kroner og på 6 kroner per kWh. Nettleie og avgifter er lagt til i regnestykkene.
Vi har inkludert prisen med og uten strømstøtte, for å vise hvor stor betydning den har.
|