Pressemelding
Anne Karin Olli, Leder for Finnmark Høyre og 2. kandidat til Stortingsvalget -
22.06.2009
Offentlig-privat-samarbeid – OPS – Veibygging dobbelt så raskt!
I Finnmark Fylkesting, som var i Alta nylig, var en av sakene ”Handlingsprogram for riksvegene i Finnmark 2010 – 2013. Høyre foreslo at E6 vest for Alta skulle bygges ut ved offentlig-privat-samarbeid. Begrunnelsen vår er at prosjektet da kan ferdigstilles i 2013, altså innenfor kommende stortingsperiode. Slik det er lagt opp i Regjeringens Nasjonale Transportplan risikerer man at det ikke blir ferdigstillelse før i 2017. Vårt forslag ble nedstemt. Noen av argumentene fra våre politiske motstandere var at ”Høyre ønsker å privatisere alt” og ”veier er statens ansvar”.
Det er statens ansvar å sørge for at befolkningen har et godt nett av veier, kaier og flyplasser. Derom hersker ingen tvil. Samferdsel er en av Høyres tre viktige satsinger i neste stortingsperiode, og i Høyres Transportplan vil vi blant annet bruke 15 milliarder kroner mer enn Regjeringens 69 milliarder på investeringer i nye riksveier. Men det betyr ikke at staten må stå for prosjekter alene når alt tyder på at det er smartere å velge andre modeller som er mer lønnsomme og gir raskere utbygging. Høyre har stort fokus på offentlig-privat-samarbeid, som vi har god erfaring med i Norge så vel som i andre land. NHO, Trygg Trafikk, Statens Vegvesen og en rekke andre er positive til OPS. Da Høyre satt i regjering ble flere veistrekninger realisert som OPS-prosjekt. Blant annet E39 i Sør-Trøndelag. Og andre prosjekt viser at de ved OPS blir bygget på rekordfart. Faktisk dobbelt så fort.
Offentlig-privat-samarbeid er en finansieringsform for store prosjekter og innebærer at private aktører får et ansvar for å bygge, vedlikeholde og finansiere utbygging på basis av en avtale med Staten. Det private OPS-selskapet som vinner anbudsrunden mottar betaling for sitt arbeid og løpende leveranse over en 25-års periode. Deretter går prosjektet helt og holdent tilbake til Staten, som da overtar vedlikeholdsansvaret. Denne ordningen gir oss ferdige prosjekter på halve tiden, og vil bety enormt mye for lønnsomheten innenfor privat sektor i det området som får prosjektet. En vinn-vinn situasjon for alle parter. Ikke minst for oss vanlige trafikanter som får bedre og tryggere veier – på halve tiden.
Dette sier altså Regjeringen, og det rødgrønne flertallet i Finnmark Fylkesting, nei til. Det er for meg helt uforståelig. Det er kanskje ikke lett å forstå hva OPS går ut på, og hvorfor det er så gunstig. Det gjorde heller ikke jeg første gang jeg hørte om det. Men jeg tror ikke på at rødgrønne politikere på regjerings- og fylkestingsnivå ikke ser fordelene ved offentlig-privat-samarbeid. Til det har vi i Høyre snakket om det så mye, forklart og gitt våre politikerkollegaer gode eksempler på vellykkede prosjekter. Det er vel heller denne redselen, eller allergien, for det private initiativ som slår inn. Men, hvem vet? Det viktigste er etter mitt syn at det bygges ut, ikke hvem som gjør det.
Det er statens ansvar å sørge for at befolkningen har et godt nett av veier, kaier og flyplasser. Derom hersker ingen tvil. Samferdsel er en av Høyres tre viktige satsinger i neste stortingsperiode, og i Høyres Transportplan vil vi blant annet bruke 15 milliarder kroner mer enn Regjeringens 69 milliarder på investeringer i nye riksveier. Men det betyr ikke at staten må stå for prosjekter alene når alt tyder på at det er smartere å velge andre modeller som er mer lønnsomme og gir raskere utbygging. Høyre har stort fokus på offentlig-privat-samarbeid, som vi har god erfaring med i Norge så vel som i andre land. NHO, Trygg Trafikk, Statens Vegvesen og en rekke andre er positive til OPS. Da Høyre satt i regjering ble flere veistrekninger realisert som OPS-prosjekt. Blant annet E39 i Sør-Trøndelag. Og andre prosjekt viser at de ved OPS blir bygget på rekordfart. Faktisk dobbelt så fort.
Offentlig-privat-samarbeid er en finansieringsform for store prosjekter og innebærer at private aktører får et ansvar for å bygge, vedlikeholde og finansiere utbygging på basis av en avtale med Staten. Det private OPS-selskapet som vinner anbudsrunden mottar betaling for sitt arbeid og løpende leveranse over en 25-års periode. Deretter går prosjektet helt og holdent tilbake til Staten, som da overtar vedlikeholdsansvaret. Denne ordningen gir oss ferdige prosjekter på halve tiden, og vil bety enormt mye for lønnsomheten innenfor privat sektor i det området som får prosjektet. En vinn-vinn situasjon for alle parter. Ikke minst for oss vanlige trafikanter som får bedre og tryggere veier – på halve tiden.
Dette sier altså Regjeringen, og det rødgrønne flertallet i Finnmark Fylkesting, nei til. Det er for meg helt uforståelig. Det er kanskje ikke lett å forstå hva OPS går ut på, og hvorfor det er så gunstig. Det gjorde heller ikke jeg første gang jeg hørte om det. Men jeg tror ikke på at rødgrønne politikere på regjerings- og fylkestingsnivå ikke ser fordelene ved offentlig-privat-samarbeid. Til det har vi i Høyre snakket om det så mye, forklart og gitt våre politikerkollegaer gode eksempler på vellykkede prosjekter. Det er vel heller denne redselen, eller allergien, for det private initiativ som slår inn. Men, hvem vet? Det viktigste er etter mitt syn at det bygges ut, ikke hvem som gjør det.