Pressemelding
Ordførerkandidat i Alta Arnt Ivar Pedersen, H -
22.08.2007
Om motorferdsel, friluftsliv og valgkamp
Valgkampen har virkelig startet for Kåre Simensen, Ann- Kristin Engstad, Ingalill Olsen og Finnmark Arbeiderparti. I flere leserinnlegg skyter de fra hofta med løskrutt og kaller Høyre for løgnere, ja til og med deler ut røde kort. De liker særdeles dårlig at Finnmark Høyre har påpekt det klare faktum at forslaget om endringer i motorferdselsloven er lagt fram av dagens regjering (juni 2007). De har imidlertid glemt å samkjøre sine uttalelser, Kåre skylder på Direktoratet for Naturforvaltning. Ingalill skylder på Kautokeino kommune og Ann – Kristin skylder på Børge Brende! For ordens skyld kan jeg opplyse at Børge Brende gikk av som miljøvernminister i 2004 for å bli Næringsminister.
For de spesielt interesserte kan det opplyses at forslaget til ny motorferdselslov baserer seg på 2 NIBR rapporter (15 og 16:2006) utgitt i november 2006. Videre kan det opplyses at arbeidsordrene til disse rapportene ble gitt av Hareide i august 2005.
Høyre er lite interessert i å diskutere hvem som gjorde hva, og hvorfor. Det blir en meningsløs debatt som tar fokuset vekk fra det som er viktig. Debatten bør dreise seg om innholdet og hvordan vi skal få miljøvernministeren til å snu.
Det er noe som heter å ta ansvar som politiker. Politikere må ta ansvar for sine handlinger og sine meninger. Når Høyre satt i regjering mente Finnmark Arbeiderparti at Høyres tillitsvalgte i Finnmark måtte ta ansvaret for daværende regjerings politikk. Det ser ut til at dette ikke gjelder når Arbeiderpartiet sitter i regjering.
Høyre tar ansvaret for at motorferdselsloven er foreldet og trenger en revidering. Høyre tar ansvaret for at det på landsbasis trenges innskjerpinger i bruk av motorkjøretøy for å bevare miljøet. Høyre tar ansvaret for at våre etterkommere skal kunne oppleve naturen på en god og positiv måte. Men Høyre kan IKKE ta ansvaret for konklusjonene som er presentert i regjeringens lovforslag. Høyre kan IKKE ta ansvaret for at den knappe høringsfristen går ut over demokratiet. I alle disse forhold er Høyre enig med seg selv både i lokalforeningene, på fylkesnivå og på Stortinget.
I Finnmark er det mange som er enige med Høyre i at skuterkjøring er et meget viktig trivselstiltak som fremmer friluftsliv. Det er også mange som applauderer Høyres initiativ for å få forlenget høringsfristen. Både folket og politikere i alle leirer støtter opp under Høyres kamp for å bevare dagens motorferdselslov. Kommuneforeningene og Fylkespartiet har fått full støtte av Høyre sentralt i denne saken. Høyre er klar på at dagens lovverk bør videreføres og at snøskuterkjøring fortsatt må være tillat i Finnmark og Nord-Troms. Høyre er også klar på at det bør arbeides videre med tiltak som kan redusere skader på sommerløypene, men at totalforbud ikke er svaret på de utfordringene. Høyre er klar på at høringsfristen må forlenges slik at demokratiet skal gjelde i denne saken og har bedt miljøvernministeren gjøre dette.
Når det hevdes at den nye motorferdselsloven ikke betyr noen endringer for oss i Finnmark, hvorfor er det da foreslått en ny lov? Av sentrale politikere er det bare Høyre og SV som har gitt klare signaler om hvilke standpunkt partiene har. SV’s Olav Gunnar ballo mener det er på tide med innskjerpninger og Høyre kjemper for at dagens regelverk skal beholdes. Foreløpig er det ukjent hva Jens Stoltenberg og regjeringens syn er.
Dersom Arbeiderpartiet i Finnmark virkelig mener alvor i det de sier omkring motorferdselsloven bør dere hjelpe Høyre med å få utsatt høringsfristen. Ta kontakt med deres miljøvernminister Helen Bjørnøy for å legge press på henne. Det er nemlig hun som har ansvaret i departementet og har myndighet til å forlenge høringsfristen. Vi slipper vel å diskutere ansvarsforholdet omkring det?
For de spesielt interesserte kan det opplyses at forslaget til ny motorferdselslov baserer seg på 2 NIBR rapporter (15 og 16:2006) utgitt i november 2006. Videre kan det opplyses at arbeidsordrene til disse rapportene ble gitt av Hareide i august 2005.
Høyre er lite interessert i å diskutere hvem som gjorde hva, og hvorfor. Det blir en meningsløs debatt som tar fokuset vekk fra det som er viktig. Debatten bør dreise seg om innholdet og hvordan vi skal få miljøvernministeren til å snu.
Det er noe som heter å ta ansvar som politiker. Politikere må ta ansvar for sine handlinger og sine meninger. Når Høyre satt i regjering mente Finnmark Arbeiderparti at Høyres tillitsvalgte i Finnmark måtte ta ansvaret for daværende regjerings politikk. Det ser ut til at dette ikke gjelder når Arbeiderpartiet sitter i regjering.
Høyre tar ansvaret for at motorferdselsloven er foreldet og trenger en revidering. Høyre tar ansvaret for at det på landsbasis trenges innskjerpinger i bruk av motorkjøretøy for å bevare miljøet. Høyre tar ansvaret for at våre etterkommere skal kunne oppleve naturen på en god og positiv måte. Men Høyre kan IKKE ta ansvaret for konklusjonene som er presentert i regjeringens lovforslag. Høyre kan IKKE ta ansvaret for at den knappe høringsfristen går ut over demokratiet. I alle disse forhold er Høyre enig med seg selv både i lokalforeningene, på fylkesnivå og på Stortinget.
I Finnmark er det mange som er enige med Høyre i at skuterkjøring er et meget viktig trivselstiltak som fremmer friluftsliv. Det er også mange som applauderer Høyres initiativ for å få forlenget høringsfristen. Både folket og politikere i alle leirer støtter opp under Høyres kamp for å bevare dagens motorferdselslov. Kommuneforeningene og Fylkespartiet har fått full støtte av Høyre sentralt i denne saken. Høyre er klar på at dagens lovverk bør videreføres og at snøskuterkjøring fortsatt må være tillat i Finnmark og Nord-Troms. Høyre er også klar på at det bør arbeides videre med tiltak som kan redusere skader på sommerløypene, men at totalforbud ikke er svaret på de utfordringene. Høyre er klar på at høringsfristen må forlenges slik at demokratiet skal gjelde i denne saken og har bedt miljøvernministeren gjøre dette.
Når det hevdes at den nye motorferdselsloven ikke betyr noen endringer for oss i Finnmark, hvorfor er det da foreslått en ny lov? Av sentrale politikere er det bare Høyre og SV som har gitt klare signaler om hvilke standpunkt partiene har. SV’s Olav Gunnar ballo mener det er på tide med innskjerpninger og Høyre kjemper for at dagens regelverk skal beholdes. Foreløpig er det ukjent hva Jens Stoltenberg og regjeringens syn er.
Dersom Arbeiderpartiet i Finnmark virkelig mener alvor i det de sier omkring motorferdselsloven bør dere hjelpe Høyre med å få utsatt høringsfristen. Ta kontakt med deres miljøvernminister Helen Bjørnøy for å legge press på henne. Det er nemlig hun som har ansvaret i departementet og har myndighet til å forlenge høringsfristen. Vi slipper vel å diskutere ansvarsforholdet omkring det?