Pressemelding
Oppdatering om MS Richard With
- Dette er naturligvis en hendelse vi gjerne skulle vært foruten, men heldigvis er det kun mindre skader på skipet. Det var aldri noen fare for liv og helse. Situasjonen kom raskt under kontroll. Mannskapet på skipet har håndtert hendelsen godt, og samarbeidet med Hovedredningssentralen og politiet har fungert som det skal, sier pressekontakt Martin Henriksen i Hurtigruten Norge.
Det jobbes nå med hvordan man får skipet av grunn. Det er kun bulben i fremre del av skipet som står fast, og med den kommende floen kan situasjonen løse seg.
MS Richard With var på vei fra et verftsopphold da hendelsen skjedde. Årsaken var en teknisk systemfeil som førte til at skipet midlertidig mistet styring. Hurtigruten Norge er i gang med å undersøke bakgrunnen for feilen. Skadeomfanget er begrenset, med en mindre skade på skipets bulb og fremre ballasttank. Det er ikke påvist noen lekkasje av miljøskadelig materiale fra skipet.
Hurtigruten Norge vurderer alternativer for å få skipet til verft for reparasjoner. Ut fra skadeomfanget jobber selskapet ut fra at MS Richard With vil kunne være tilbake i rute i tide til neste avgang fra Bergen 20. august, men videre undersøkelser vil avklare dette nærmere.
MS Richard With skulle etter planen ha seilt i ordinær rute fra Bergen 9. august. Det jobbes nå for å kunne sette inn MS Kong Harald som erstatningsskip til denne seilingen, og alle gjester blir kontaktet med nærmere informasjon fra selskapet.