Pressemelding
Torger Samuelsen, Nordkapp SV -
02.03.2005
Opplæringsfartøy - fusk og fanteri??
For å begrunne nedleggelse av opplæringsfartøy - Ole K. Sara, siterer saksbehandlerne eller fylkesordføreren til et forprosjekt der det antydes at fagopplæringa må foregå i samarbeid med næringslivet og på moderne fiskerfartøy. Forprosjektet har ingenting med debatten om opplæringsfartøy å gjøre. Begrunnelse for å ha et opplæringsfartøy i det fiskeriavhengige fylket Finnmark, er sendt fylkesskoleadministrasjonen og politikerne i søkk og kav i årevis og utfra det burde en vite skolens holdning.
Men så oppdager en tilfeldigvis et forprosjekt og saksbehandlere og politikere som ikke ønsker et opplæringsfartøy, klynger seg til noen setninger som i grunnen beskriver det som skjer idag. Nemlig at elever på VK I nivå delvis får sin opplæring på moderne fartøy og senere i sin fagutdanning helt og holdent får sin praksis på moderne fiskerfartøy.
Dette vet jo saksbehandlerne i fylkesskoleadministrasjonen meget godt. Ergo litt juks og fanteri.
Men politikerne jukser også litt. I alle fall burde ordføreren i Nordkapp ha visst bedre og øyeblikkelig alarmert sine omgivelser når han oppdaget at skolen plutselig hadde skiftet syn på opplæringsfartøy.
Det er tragisk at en i fiskerifylket Finnmark havner oppi slike diskusjoner. Mens politikerne driv brannslukking og auser ut penger til kapitalsterke firmaer sørfra, sogar sender folk til New York for kompetanseopplæring, så neglisjerer en lett og elegant opplæringa innenfor Finnmark fylkes fundamentale næringsaktivitet.
En bønn til slutt: Omgjør vedtaket og be prosjektlederne i nevnte forprosjekt utrede behovet for et kombinert opplæringsfartøy innenfor fiskeri og akvakultur, hvordan dette kan organiseres samt driftsgrunnlag.
Men så oppdager en tilfeldigvis et forprosjekt og saksbehandlere og politikere som ikke ønsker et opplæringsfartøy, klynger seg til noen setninger som i grunnen beskriver det som skjer idag. Nemlig at elever på VK I nivå delvis får sin opplæring på moderne fartøy og senere i sin fagutdanning helt og holdent får sin praksis på moderne fiskerfartøy.
Dette vet jo saksbehandlerne i fylkesskoleadministrasjonen meget godt. Ergo litt juks og fanteri.
Men politikerne jukser også litt. I alle fall burde ordføreren i Nordkapp ha visst bedre og øyeblikkelig alarmert sine omgivelser når han oppdaget at skolen plutselig hadde skiftet syn på opplæringsfartøy.
Det er tragisk at en i fiskerifylket Finnmark havner oppi slike diskusjoner. Mens politikerne driv brannslukking og auser ut penger til kapitalsterke firmaer sørfra, sogar sender folk til New York for kompetanseopplæring, så neglisjerer en lett og elegant opplæringa innenfor Finnmark fylkes fundamentale næringsaktivitet.
En bønn til slutt: Omgjør vedtaket og be prosjektlederne i nevnte forprosjekt utrede behovet for et kombinert opplæringsfartøy innenfor fiskeri og akvakultur, hvordan dette kan organiseres samt driftsgrunnlag.