Pressemelding

Stortingsrepresentant Dagfinn Sundsbø, Sp - 26.10.2006

Opposisjonen vil svekke vernet rundt varslerne

Opposisjonen overkjører både arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonens råd til
utforming av varslervern i Arbeidsmiljøloven. Opposisjonen sår tvil om
arbeidstakeres rettsvern ved varsling gjennom å foreslå et uklart lovverk. Ansatte
som vil varsle om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, er ikke tjent med en
opplisting av begrensninger i varslervernet, slik mindretallet i Arbeids- og
sosialkomiteen foreslår, sier Dagfinn Sundsbø saksordfører for behandlingen av
forslaget til styrket vern for varslere.

Endringene vi nå gjør i arbeidsmiljøloven vil gi økt rettssikkerhet og dermed større
trygghet for ansatte som varsler om kritikkverdige forhold på sin arbeidsplass -
enten internt i virksomheten, til tilsynsmyndighetene eller offentlig. Som
saksordfører er jeg tilfreds med at en samlet arbeids- og sosialkomité vil styrke
rettsvernet for varslerne, selv om regjeringspartiene og opposisjonspartiene har
ulike forslag til lovformulering, sier saksordfører Dagfinn Sundsbø (Sp).
Sundsbø registrerer at en samlet komité ser behov for noen kjøreregler som skal
gjelde mellom arbeidsgiver og arbeidstaker når kritikkverdige forhold i
virksomheten avdekkes. Regjeringspartiene mener "forsvarlig varsling", slik
betydningen av dette begrepet presiseres i innstillingen, er å foretrekke framfor
mindretallets forslag hvor det stilles en rekke krav arbeidstakeren må følge for å
ha rett til å varsle.
- Både fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden har det blitt gitt uttrykk for at
"forsvarlig" er å foretrekke framfor den opplisting av forhold som mindretallet
ønsker. Usikkerheten om hvilke begrensninger som ligger i formuleringene om at
varsling "kan likevel ikke skje i skadehensikt" og at arbeidstaker ikke må
"urettmessig røpe bedriftshemmeligheter" vil kunne oppleves som en begrensende
faktor i ønsket om å skape trygghet for varslere, sier Sundsbø.

I innstillingen understreker flertallet at formålet med lovendringene er å lovfeste
arbeidstakers rett til å varsle, og at forsvarlighetsbegrepet i denne sammenheng
ikke må tolkes strengt og begrensende. Når det vurderes hvorvidt en varsling er
forsvarlig eller ikke, må hensynet til helse, miljø og sikkerhet i virksomheten, til
bruker/mottaker av virksomhetens tjenester og til samfunnets interesser av at
varsling finner sted, gis større vekt enn hensynet til virksomhetenes interne
interesser.

Regjeringens forslag gir varsleren rett til anonym varsling. I dag har
Arbeidstilsynet plikt til å holde navnet til den som melder fra om lovstridige
forhold hemmelig. Regjeringspartiene mener det er viktig at dette også legges til
grunn i eventuelle straffesaker. Flertallet peker videre på at de samme krav til
behandling av anonyme varslere også bør gjelde andre tilsyn, som Kredittilsynet,
Helsetilsynet, Statens forurensningstilsyn og Petroleumstilsynet.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS