Pressemelding
Tore Olaussen, leder i Utdanningsforbundet Finnmark -
30.01.2009
Oppsiktsvekkende av utdanningsdirektøren i Finnmark
Det er oppsiktsvekkende at Utdanningsdirektør Kirsti Saxi kaller lærerne i Finnmark for dårlige. Spesielt når hun sitter med ansvar for å følge opp den nasjonale utdanningspolitikken i Finnmark. Saxi er med andre ord statens utstrakte arm i forhold til grunnopplæringen i Finnmark.
Utdanningsforbundet Finnmark har i en årrekke satt fokus på to områder som er spesielt for Finnmark og som forbundet mener er årsaken til at resultatet ikke de beste i Finnmark.
Mangelen på faglærte lærere
Utdanningsdirektøren må se til at det utdannes tilstrekkelig med lærere. Slik det er i dag, er mange skoler nødt til å sette inn ufaglærte og vikarer som ikke har den kompetansen som en faglært lærer har. Det er klart at resultatet svekkes når dette til stadighet gjøres. Antallet som tar lærerutdanning i Finnmark er alarmerende lav. Dette har Utdanningsforbundet Finnmark meldt fra om til Utdanningsdirektøren ved flere anledninger. Man setter ikke en rørlegger bak tannlegestolen, for å si det slik. Dette vil da naturlig nok gå ut over kvaliteten på undervisningen..
Faglærte til Finnmark
Utdanningsdirektøren må påse at Finnmark er såpass attraktiv at fylket tiltrekker seg faglærte lærere. Slik det er nå, er fylket ikke attraktivt nok. Her er det mye som spiller inn. Økt lønn kan være et godt virkemiddel. Det samme kan flyttegodtgjøring og et ”friår” til etterutdanning være. Dette er også noe vi i en årrekke har påpekt ovenfor Utdanningsdirektøren i Finnmark. Tidligere hadde vi en virkemiddelordning i Finnmark. Kanskje bør vi tilbake til denne ordningen. Nasjonale videreutdanningstilbud til lærere vil ikke automastisk forbedre situasjonen i Finnmark.
Tid til å være lærer
Det er en kjensgjerning at tiden lærerne har til klasseromsundervisning de senere år er blitt kraftig redusert. Lærerne må tilbake til klasserommene og bli fritatt for byråkratiet og skjemaveldet på skolene. Hverdagen til en lærer er i dag såpass krevende at selve lærergjerningen settes under stadig mer press. Dette er også noe vi ved flere anledninger har gitt tilbakemelding om til Utdanningsdirektøren.
Det er derfor beklagelig å observere at Utdanningsdirektør Kirsti Saxi hevder at lærerne i Finnmark er for dårlige. Lærerne i Finnmark er ikke dårlige, de er meget gode, de har god kompetanse og de står på hver eneste dag, både kveld og helg, for at elevene skal få den beste undervisning. Problemet er mangelen på faglærte lærere i Finnmark, lite konkurransedyktig lønn, en stadig mer utsatt arbeidstid under press og byråkratisering av læreryrket.
Hvis Utdanningsdirektør Kirsti Saxi tar tak i problemene bak de mindre bra resultatene i stedet for å hevde at lærerne ikke er gode nok, kan vi kanskje få en forbedring av resultatene. For det er mildt sagt oppsiktvekkende at en Utdanningsdirektør går ut i media og kaller lærerne i Finnmark for dårlige, når forutsetningene, som Saxi selv har ansvaret for, ikke er til stede.
Utdanningsforbundet Finnmark har i en årrekke satt fokus på to områder som er spesielt for Finnmark og som forbundet mener er årsaken til at resultatet ikke de beste i Finnmark.
Mangelen på faglærte lærere
Utdanningsdirektøren må se til at det utdannes tilstrekkelig med lærere. Slik det er i dag, er mange skoler nødt til å sette inn ufaglærte og vikarer som ikke har den kompetansen som en faglært lærer har. Det er klart at resultatet svekkes når dette til stadighet gjøres. Antallet som tar lærerutdanning i Finnmark er alarmerende lav. Dette har Utdanningsforbundet Finnmark meldt fra om til Utdanningsdirektøren ved flere anledninger. Man setter ikke en rørlegger bak tannlegestolen, for å si det slik. Dette vil da naturlig nok gå ut over kvaliteten på undervisningen..
Faglærte til Finnmark
Utdanningsdirektøren må påse at Finnmark er såpass attraktiv at fylket tiltrekker seg faglærte lærere. Slik det er nå, er fylket ikke attraktivt nok. Her er det mye som spiller inn. Økt lønn kan være et godt virkemiddel. Det samme kan flyttegodtgjøring og et ”friår” til etterutdanning være. Dette er også noe vi i en årrekke har påpekt ovenfor Utdanningsdirektøren i Finnmark. Tidligere hadde vi en virkemiddelordning i Finnmark. Kanskje bør vi tilbake til denne ordningen. Nasjonale videreutdanningstilbud til lærere vil ikke automastisk forbedre situasjonen i Finnmark.
Tid til å være lærer
Det er en kjensgjerning at tiden lærerne har til klasseromsundervisning de senere år er blitt kraftig redusert. Lærerne må tilbake til klasserommene og bli fritatt for byråkratiet og skjemaveldet på skolene. Hverdagen til en lærer er i dag såpass krevende at selve lærergjerningen settes under stadig mer press. Dette er også noe vi ved flere anledninger har gitt tilbakemelding om til Utdanningsdirektøren.
Det er derfor beklagelig å observere at Utdanningsdirektør Kirsti Saxi hevder at lærerne i Finnmark er for dårlige. Lærerne i Finnmark er ikke dårlige, de er meget gode, de har god kompetanse og de står på hver eneste dag, både kveld og helg, for at elevene skal få den beste undervisning. Problemet er mangelen på faglærte lærere i Finnmark, lite konkurransedyktig lønn, en stadig mer utsatt arbeidstid under press og byråkratisering av læreryrket.
Hvis Utdanningsdirektør Kirsti Saxi tar tak i problemene bak de mindre bra resultatene i stedet for å hevde at lærerne ikke er gode nok, kan vi kanskje få en forbedring av resultatene. For det er mildt sagt oppsiktvekkende at en Utdanningsdirektør går ut i media og kaller lærerne i Finnmark for dårlige, når forutsetningene, som Saxi selv har ansvaret for, ikke er til stede.