Pressemelding
Piggfrie vinterdekk er ikke sommerdekk
Mange bileiere kjører fremdeles på piggfrie vinterdekk, til tross for at veiene er bare og sommeren står for døren. Det kan få store konsekvenser.
– Piggfrie vinterdekk har langt dårligere veigrep enn sommerdekk, ikke minst på våt veibane. Selv på tørr veibane vil bremselengden være betraktelig lenger med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk, noe som kan bli fatalt hvis du må bråbremse eller reagere hurtig, sier Jeanett Tennefoss, bilskadedirektør i Tryg Forsikring.
Piggfrie vinterdekk har en mykere type gummi enn sommerdekk. Resultatet er at bilføreren risikerer ustabilitet, lengre bremsestrekning og langt dårligere drenering av regnvann. På våt veibane risikerer du å få vannplaning ved lavere hastighet enn med sommerdekk.
– Mange tror de sparer penger ved å kjøre med piggfrie vinterdekk som om de var helårsdekk. Men da overser man farene med piggfrie vinterdekk på sommerføre. Den ekstra bremselengden kan bli utslagsgivende og forårsake sammenstøt, skade og død ved en kritisk oppbremsing, sier hun.
Nå skal piggdekkene av i hele landet
I følge regelverket skal piggdekk av i Sør-Norge første mandag etter påske, mens de i Nord-Norge har frist til å skifte dekk 1. mai.
– Det kan fremdeles være fare for kuldegrader og frost om natta enkelte steder, ikke minst i høyden. Det er uansett bilføreren sitt ansvar å sko seg etter forholdene, og vi vet jo at man kan oppleve vinterlige forhold selv i mai måned i noen områder av landet, ikke minst i nord sier Tennefoss.
Hjulene kan falle av i fart
Hvert år skjer det flere ulykker i trafikken i forbindelse med omlegging av dekk. Derfor er det svært viktig å ettertrekke hjulboltene etter et dekkskifte.
– Mange glemmer å ettertrekke hjulboltene etter å ha kjørt noen kilometer, eller de har montert hjulene feil. Det kan få katastrofale følger. Hjulene kan falle av i fart, sier Tennefoss.
Det er også viktig å sjekke mønsterdybden på sommerdekkene. Vegtrafikkloven sier at mønsterdybden skal være minst 1,6 millimeter på sommerdekk, men Tryg anbefaler en mønsterdybde på minst det dobbelte.
– Det er viktig å være godt skodd året rundt, også på sommerføre. En mønsterdybde på 3 millimeter sikrer deg et godt veigrep, sier hun.
Telehiv kan gi store skader
Hun oppfordrer dessuten bileierne til å sjekke at de har riktig lufttrykk i dekkene.
– Feil lufttrykk utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Det skaper ubalanse i bilen og kan gi dårligere styreevne og øke bremselengden. Dette er særlig farlig på glatt asfalt. Feil lufttrykk kan føre til farlige situasjoner på veiene, sier Tennefoss i Tryg Forsikring.
I områder med mye telehiv anbefaler hun i tillegg at du tar deg tid til en ekstra grundig sjekk av bilen etter vinteren. Telehiv kan gi store materielle skader, og særlig dekk, felger, for- og bakstilling, fjærer, støtdempere og eksosanlegg er utsatt.